عرفان ناب اسلامی و دینی
منابع عرفان ناب اسلامی:
پیشگامان دوره اخیر:
میرزا حسینقلی همدانی، بهاری همدانی، سید احمد کربلایی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، آیت الله شاه آبادی، آیت الله قاضی طباطبایی، علامه طباطبایی، امام خمینی (ره)
جریانهای معنوی هندی- باستانی-آیین ودا:
تاریخچه
در اواسط هزاره دوم قبل از میلاد، آریایی ها از سلسله جبال هندوکش در جنوب سیبری به سه طرف حمله ور شدند:
بخشی به اروپا رفتند و نژادهایی چون یونانی ها، لاتینها، ژرمنها و اسلاوها را به وجود آوردند.
بخشی به هند رفتند و کیش هندویی را پدید آوردند.
بخشی به ایران سرازیر شدند و آیین زرتشتی را بنیان نهادند.
کیش ودایی پس از اختلاط آریایی ها با نژاد اصیل هند یعنی دراویدی ها پدید آمد.
کتاب مقدس
اقوام چند گانه پرست آریایی هند برای خدایان خود قربانی می کردند و هنگام تقدیم قربانی سرودهایی می خواندند.
این سرودها به علاوه افسانه ها، حکایات و داستانهایی که از طریق روحانیون به ایشان منتقل شده بود به تدریج جمع آوری شد و نخستین و قدیمی ترین کتاب مقدس هندویی به نام ودا شکل گرفت.
بخشهای مختلف کتاب ودا
ریگ ودا: مجموعه بیش از هزار سروده مذهبی که در چند بخش تنظیم شده است.
سامه ودا: سروده هایی که به هنگام نوشیدن شراب مقدس خوانده می شد.
یجور ودا: کلام منثوری که به قصد تلاوت برای تقدیم قربانی، ادعیه و اوراد قرائت می شد.
آتهروه ودا: مجموعه افسونها و اورادی که به قصد سحر و جادو از زمانهای دور باقی مانده است.
برهمنیسم (هندوئیسم)
تاریخچه
در اواخر قرن هفتم قبل از میلاد، برهمن ها قدرت را در هند بدست گرفتند. در این دوران عالمان روحانی مرتبه ای بلند یافتند و مورد توجه حاکمان و امیران واقع شدند.
کتاب مقدس
کتاب مقدس برهمنها به جز کتاب وداها، کتاب اوپانیشادها است. این کتاب بزرگترین منبع تفکر و اندیشه عرفانی در تاریخ هند به شمار می رود.
برخی ویژگیهای آیین هندو
جانشین شدن اندیشه وحدت و اعتقاد به روح مطلق کیهانی به جای اندیشه چند گانه پرستی
اصل تناسخ
1- طبقه برهمنان یا روحانیان
2- طبقه کشتریه ها یا امیران و اشراف زادگان
3- طبقه ویسیه ها یا کشاورزان و صنعتگران
4- طبقه شودره ها یا چاکران و خدمتگزاران
بر این اساس هر کس از طبقات چهارگانه خارج بود پاریا یا نجس محسوب می شد. چنانکه هیچ فردی از طبقه ای حق هیچ گونه ارتباط با طبقه دیگر را نداشت.
در برابر آیین برهمن دو فرقه قیام کردند و مدعی شدند که می توانند انسان را از تحیر و سرگردانی در چرخه تناسخ برهانند و به نجات ابدی نزدیک نمایند. یکی از آنها فرقه جین بود و دیگری آیین بودا.
آیین جین
تاریخچه
مؤسس این آیین شخصی به نام مهاویره (599 قبل از میلاد الی 527 قبل از میلاد) می باشد.
مهاویره که از اشراف زادگان هندی بود در سن 30 سالگی از زندگانی کاخ نشینی خسته شد و به سلک مرتاضان در آمد. او در هیچ قریه ای بیش از یک روز و در هیچ شهری بیش از پنج روز ساکن نشد تا دلبستگی به کسی یا چیزی پیدا نکند. سرانجام پس از 13 سال هنگامی که در ساحل رودخانه ای نشسته و در اعماق فکر و اندیشه فرو رفته بود به حالت نیروانه واصل گشت. این لحظه او را جین (فتح و پیروزی) نامیدند.
مبانی اعتقادی جین
ریاضات شاقه : نجات روح فقط در گرو ریاضت شدید و کشتن نفس به صورت افراطی است.
قانون اهیمسا : انسان هیچ جانداری را نباید بیازارد، از این رو حتی کشاورزی حرام است چون ممکن است در حین کشاورزی موجوداتی کشته شوند.
استمداد از بشر یا کتاب بشری بی تأثیر است. هر فرد باید از درون خود استمداد بجوید.
اعمال روحانی آیین جین
پرهیز از قتل و آزار موجودات زنده
پرهیز از دروغ و هر قول و فعلی که موجب غضب یا حرص شود.
اجتناب از هر چیزی که به انسان عطا نشده باشد.
خودداری از هر گونه علاقه به چیزی.
اجتناب از شهوت جنسی.
آیین بودا (بودیسم)
تاریخچه
مؤسس این آیین سیدارته گوتمه (بودا) (560 قبل از میلاد الی 480 قبل از میلاد) می باشد.
بودا نیز مانند مهاویره از طبقه اشراف هند بود که در روزگار جوانی عیش و نوش را ترک گفته و به سلک مرتاضان در آمد. وی در 36 سالگی هنگامی که زیر درخت انجیری در دریای تفکر غرق بود به حالت نیروانه نائل آمد و پس از آن در شهر عرفانی بنارس به مدت 45 سال به ترویج اندیشه های خود پرداخت.
آموزه های بودا
اعتقاد به تناسخ
پرهیز از هرگونه تفکر غامض و پیچیده فلسفی، مباحث الهیات و مافوق الطبیعه
چهارحقیقت جلیل (اصل رنج)
کتاب مقدس
قدیمیترین کتاب مقدس بودا تی پیتکه می باشد.
دو شاخه
در دوره های بعد بودا به دوشاخه بزرگ منشعب شد :
مهایانه در چین، کره، ژاپن، تبت (آیین لاما) و مغولستان
هینیانه در برمه، تایلند یا کامبوج
جریانهای معنوی آمریکایی-سرخ پوستی:
عرفان تولتک
تولتکها مردمانی در جنوب مکزیک می باشند که از هزاران سال پیش با افکار و آیین و سنتهای باستانی خویش به یافتن خرد معنوی مشغول
بوده اند.
در حال حاضر فردی به نام دون میگوئل روئیز از طایفه تولتکها بر آن شده است تا آموزه های ایشان را به بشریت عرضه نماید. وی از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی، سخنرانی ها و سفرهای تبلیغی به معرفی آیین خود می پردازد. آموزه اصلی تولتک، چهار میثاق است.
نقد و بررسی
اصول و عناصر عرفان تولتک بیش از آنکه عرفان باشد، یک سلسله گزاره های اخلاقی است که بعضی از آنها ناقص یا نادرست است.
عرفان سو
یکی از اقوام بزرگ سرخپوستی در مکزیک شاخه اوگ لالا تتون سو می باشد که دارای آیین کهنی است و امروزه به نام خرد معنوی سو مشهور است.
رهبر این شاخه در عصر حاضر فردی به نام گوزن سیاه است که در سال 1862 متولد شده و در سال 1950 از دنیا رفته است.
نخستین کتابی که حالات وی را گزارش می کند به نام گوزن سیاه سخن می گوید در سال 1932 منتشر گردید و در سال 1378 به فارسی تر جمه شد. این مسلک به آیین چپق مقدس معروف است.
عرفان ساحری
عرفان ساحری مهمترین نوع عرفان سرخ پوستی است که گاهی آن را به نام عرفان عقاب می خوانند.
نماینده این جریان کارلوس کاستاندا می باشد. تولد او بنا به گفته خودش در سال 1935 و در برزیل و بنا به گزارش اسناد مهاجرت وی به آمریکا 1925 و در پرو می باشد. کاستاندا در سال 1973 دکترای خود را در رشته مردم شناسی از دانشگاه کالیفرنیا گرفت و در سال 1988 درگذشت.
تعالیم
استاد کاستاندا، بزرگ جادوگر مکزیکی به نام دون خوان می باشد. او دارای 12 اثر ترجمه شده به زبان فارسی است که در آنها به اندیشه های عرفان سرخ پوستی می پردازد. اساس تعالیم دون خوان این است که جهت نیل به خرد معنوی باید علاوه بر انجام حرکات جادویی، از گیاهان اقتدار (گیاهان تخدیری و توهم زا) استفاده کرد.
شامل 54 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت جریان های نوظهور معنویت گرا در جهان