lآنچه عمدتا به منظور کمک به اصلاح موضوع مورد ارزشیابی ، یعنی برنامه یا روش آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد ارزشیابی تکوینی نام دارد .هدف از کاربرد این نوع ارزشیابی آگاهی یافتن از میزان و نحوه یادگیری دانش آموزان برای تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری و نیز تشخیص مشکلات روش آموزشی معلم در رابطه با هدف های آموزشی است . این ارزشیابی در طول دوره آموزشی یعنی زمانی که فعالیت آموزشی معلم هنوز در جریان است و یادگیری دانش آموزان در حال تکوین یا شکل گیری است انجام می شود .
lبه عبارتی دیگرنوعی ارزشیابی که در پایان هر بخش از مطالب تدریس شده در طول سال تحصیلی و در فعالیت مکرر به صورت روزانه ، هفتگی و یا ماهانه انجام می شود ، ارزشیابی مستمر نامیده می شود .
nارزشیابی مستمر باید متناسب با اهداف آموزشی باشد .
nوسیله سنجش در ارزشیابی مستمر نباید به پرسش های کتبی و شفاهی محدود شود .
nارزشیابی مستمر نباید در قالب آزمون های کتبی هماهنگ و در سطح منطقه انجام گیرد .
ارزشیابی مسنمر جزیی از فرآیند آموزش است .
به فعالیت هایی منجر می شود که طراحی مراحل بعدی آموزش
را امکان پذیر می سازد .
در تمام موضوعات درسی قابل اجرا است .
دانش آموزان را در فرآیند یادگیری خود سهیم می سازد و توان
خود ارزیابی را در آنان تقویت می کند .
معلم را قادر می سازد تا به طور منظم دانش آموزان را در
فعالیت های گوناگون در نظر بگیرد .
به معلم کمک می کند تا علایق دانش آموزان را شناسایی کند .
معلم را قادر می سازد تا از طریق ارزشیابی های متناوب
اطلاعات کافی برای ارزیابی معتبر دانش آموزان را جمع آوری کند .
دانلود پاورپوینت ارزشیابی تکوینی ( مستمر ) - 30 اسلاید