رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله نگاهی به مکاتب شرق ‏شناسی در اروپا

اختصاصی از رزفایل دانلود مقاله نگاهی به مکاتب شرق ‏شناسی در اروپا دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله نگاهی به مکاتب شرق ‏شناسی در اروپا


دانلود مقاله نگاهی به مکاتب شرق ‏شناسی در اروپا

 

مشخصات این فایل
عنوان: نگاهی به مکاتب شرق ‏شناسی در اروپا
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 27

این مقاله درمورد نگاهی به مکاتب شرق ‏شناسی در اروپا می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله نگاهی به مکاتب شرق ‏شناسی در اروپا می خوانید :

●مکتب اسپانیا
اسپانیا در بین کشورهای اروپایی بیشترین ارتباط را با شرق داشت و این به سبب نزدیکی جغرافیایی با سرزمین‏های دارای فرهنگ شرقی بود و هم به جهت این که بزرگترین تمدنی که مسلمانان در خارج از سرزمین‏های شرقی برپا کردند، در این کشور بود که مدت نزدیک به پنج ق رن با اقتدار و توانایی بالایی به حیات خود ادامه داد و تأثیرات پایدار خود را بر جوانب مختلف زندگی و فرهنگ اسپانیا حتی تا زمان حاضر باقی گذاشت به گونه‏ای که تأثیر فرهنگ عربی - اسلامی در هر گوشه‏ای از زندگانی اسپانیایی هویداست: در معماری و تزئیناتش، عادات و رسوم و در کتابخانه‏هایی که سرشار از دستاوردهای اندیشه عربی - اسلامی در علوم مختلف می‏باشند و همواره اساس و مرجعی برای غربیان بوده‏اند که از طریق آن فرهنگ و تمدن امروزی خود را بنیان نهادند.
از مجموع این امور توجه و رویکرد اسپانیا به شرق امری طبیعی می‏نماید که تاریخ گذشته اسپانیا آن را حتمی‏الوقوع می‏ساخت. تاریخی که عنصر علمی عظیمی را در پی داشت و نخستین انگیزه‏ای به شمار می‏رود که اسپانیایی‏ها را به توجه به علوم شرقی و تخصص یافتن در آن‏ها واداشت. این توجه و رویکرد سابقه‏ای دیرین دارد و از زمانی آغاز شد که غرب - و پیشاپیش آن اسپانیا - نسبت به علوم اسلامی و عربی احساس نیاز کرد. این رویکرد بعدها با رسیدن به اوج خود در قرن دوازدهم میلادی تحول یافت، در دوره‏ای که به عصر عرب‏شناسی اروپا معروف ا ست و در طی آن - اسپانیایی‏ها به زبان عربی علاقه‏مند گردیده و به شگفتی‏های ادبیات و فنون عربی شیفته شدند و زبان و ادبیات لاتینی و متعلقات آن را رها کردند. این توجهات در ادوار مختلف به حسب شرایط و - موقعیت‏ها، ضعف و قوت می‏یافت و انگیزه‏های فراوانی آن را ب ه حرکت درمی‏آوردند که خصلتی همانند دیگر مکاتب شرق‏شناسی داشتند.

نخستین عامل محرک در شرق‏شناسی اسپانیایی انگیزه‏های علمی بودند. تمایل به فراگیری زبان عربی به منظور مطالعه و ترجمه کتب عربی علت اصلی پیوستن اسپانیایی‏ها به زنجیره شرق‏شناسی بود و در کنار این‏ها انگیزه‏های دینی بودند که در وجود و ظهور راهبان مسیحی که به خ یل شرق شناسان در می‏آمدند و ارکان مهمی را در مکتب شرق‏شناسی اسپانیا تشکیل می‏دادند، جلوه‏گر می‏شد. شرق‏شناسی اسپانیا به علت تمرکز فعالیت‏هایش بر میراث علمی اسلامی و توجه و عنایت به حفظ و فهرست‏نویسی و تحقیق و نشر این آثار شبیه مکتب آلمان بود و شاید به جه ت در اختیار داشتن بخش بزرگی از این میراث علمی در کتابخانه‏های اسپانیا بر مکتب آلمان برتری و امتیاز داشت. از فعالیت‏های مهم مکتب اسپانیا ترجمه و نشر بسیاری از کتاب‏های اسلامی و عربی بود. این امر در کنار بهره‏مندی علمی اروپاییان در شناخت اومانیستی اندیشه ا سلامی تأثیر داشت. از مهم‏ترین مترجمان این مکتب باید به امیلیوگارسیاگومث اشاره کرد. فلسفه و تصوف و ادبیات و تاریخ برترین حوزه‏هایی بودند که شرق شناسان اسپانیا بر آن متمرکز شده بودند وتألیفات بسیاری در این زمینه‏ها ارائه دادند. از فعال‏ترین شرق شناسان در ا ین حوزه‏ها - آسین پلاسیوس‏۴۵، ریموند۴۶ و پدر داریو۴۷ می‏باشند. هم‏چنین فهرست‏نویسی نسخه‏های خطی عربی یکی از زمینه‏هایی بود که شرق شناسان اسپانیا به آن توجه داشتند و سهم بزرگی را به خود اختصاص دادند. از فهرست نویسان برجسته اسپانیا گایگانوس، سالوادورگومث و الارکون می‏باشند. علاوه بر این‏ها کشور اسپانیا در انتشار جراید و مجلّات شرق‏شناسی مشارکت فعال داشت و مجموعه چشم‏گیر و قابل ملاحظه‏ای از مجلات شرق‏شناسی در این کشور منتشر می‏شد. مهم‏ترین آنها مجله اندلس، مجله افریقا و مجله گزیده‏هایی از مطالعات عربی و عب ری و... بودند.

نکته قابل توجه در مکتب اسپانیا حضور روحانیون مسیحی است که تأثیر زیادی در فعال‏سازی شرق‏شناسی اسپانیایی داشت. اینان یا به سبب عوامل و انگیزه‏های شخصی به این حوزه‏های مطالعاتی وارد می‏شدند یا به ترغیب محققان دیگر. از معروف‏ترین آنها یوحنا اشقوبی، پدروالکا یی و ریموند و مارتینی هستند که از قدیمی‏ترین شرق شناسان اسپانیایی می‏باشند. در بین شرق شناسان اسپانیایی به خصوص در عصر جدید نام زنان محقق و دانشمندی نیز به چشم می‏خورد کسانی چون رافائلامارکز متخصص در تاریخ شمال افریقا، ماریاواثکز متخصص در زبان عربی و جوا کیناایوانز متخصص در شعر عربی. شرق شناسان اسپانیایی مراکز خاصّی را برای مطالعات و تحقیقات پدید آوردند. آموزشگاه فرهنگ عربی که آسین پلاسیوس آن را اداره می‏کرد یکی از مهم‏ترین مراکزی بود که شرق‏شناسی در آن پا گرفت به سبب این که انبوهی از آثار و میراث اسلامی را در خود جای داده بود.
شرق‏شناسی اسپانیا در قرن نوزدهم و پس از آن شاهد فعالیت گسترده‏ای بود و علت آن رویکرد وسیع محققان اسپانیایی به حوزه مطالعات اسلامی و شرقی می‏باشد که به نوبه خود، وفور مخطوطات عربی - اسلامی موجود در کتابخانه اسکوریال و دیگر کتابخانه‏های اسپانیا آنان را به این سمت می‏کشید. با این که قرن بیستم شاهد کاهش آشکاری در فعالیت شرق‏شناسی به لحاظ کمّی بود، ولی موارد نادری را در شرق‏شناسی اسپانیایی در این دوره می‏یابیم که برخی شرق شناسان برجسته، آنها را رهبری می‏کردند. پیشاپیش آنان دانشمند بزرگ، آسین پلاسیوس قرار دا شت که نزدیک به ۲۵۰ کتاب واثر تحقیقی از خود به جای گذاشت. از همین قبیل گونزالث بالنا است که حدود ۳۲۰ کتاب و مقاله در این زمینه داشت. این آثار انبوه محققان اسپانیایی یادآور گستردگی تحقیقات و دستاوردهای علمی مکتب آلمان در نخستین مراحل شرق‏شناسی است. یک نکته مهم در شرق‏شناسی اسپانیایی این است که این مکتب از حضور فعالی در امور سیاسی و استعماری، آن چنان که دیگر مکاتب اروپایی داشتند، برخوردار نبود.
مترجم:حسن حسین‏زاده شانه‏چی
منبع:فصلنامه تاریخ اسلام ، شماره ۲۰

بخشی از فهرست مطالب مقاله نگاهی به مکاتب شرق ‏شناسی در اروپا

●مقدمه‏
●مکتب بریتانیا
●مکتب آلمان‏
●مکتب ایتالیا
●مکتب فرانسه‏
●مکتب روسیه‏
●مکتب اسپانیا
 پی ‏نوشت‏ها:

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله نگاهی به مکاتب شرق ‏شناسی در اروپا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد