1-نقش زمان و مکان در فهم و تحقق دین
•هر موجودی در عالم طبیعت موجودی زمانی – مکانی است. پس برای مطالعه وجه مادی هر پدیده باید به زمان و مکان آن پدیده عنایت نمود، از این رو توجه به زمان و مکان در درک شأن قرآن و سنت معصوم(ع) از حیث چگونگی صدور ، ویژگیها و چگونگی فهم و عمل به آنها بسیار ضروری میباشد.
•تحقق دین با توجه به عوامل زیر حاصل میشود:
.1علم به زمان : این علم به مجموعه معرفتهای ضروری به اوضاع اجتماعی و بینالمللی و جریانات فکری جاری در عصر و زمانه ، نظر دارد که عالم به زمانه را از فروغلطیدن در شبهات و اثرات آن در امان نگهمیدارد.
این علم به زمان از مطالعه و عبرت از احوال گذشتگان ، ایمان و تقوی شدید ، معاشرت با اقشار و اقوام مختلف و همراهی و غمخواری با اکثریت جامعه و تلاش جدی برای اصلاح امورشان بخصوص فقر اقتصادی و فرهنگیشان و آگاهی بر معرفتهای حوزوی و دانشگاهی و حوادث گوناگون حاصل میشود.
•با توجه به دیدگاه ”ولایت فقیه“ بخشی از فرامین قرآن، متوجه مقام حکومت اسلامی بوده ، وظیفه او را در قبال جامعه، بیان می کند ، نه اینکه صرفاً، دستورالعمل فردی به تک تک مؤمنین باشد؛ از این جمله است، آیه اصلاح امر ازدواج مجردان، آیه ضرورت شکل گیری نهاد امر بمعروف و نهی از منکر و....
•برای اصلاح جامعه باید از مدیریت شروع نمود، قرآن کریم این چنین میفرماید:
«وَالَّذینَ یُمَسَّکُونَ بِالکِتابَ وَ اَقامُوا الصََّلوةَاِنّا لانُضیحُ اَجرَ المُصلِحینَ» (اعراف /170)
«آنهایی که قرآن را مستحکم و با تمام قوت در دست میگیرند تا عمل کنند و نماز را بپاداشتند، ما هرگز اجر مصلحان را ضایع نمیکنیم.»
•پس شرط اساسی اصلاح مصلحان یعنی مدیران :
• مسلح به فرهنگ قرآنی باشند.
•مصمّم به پیادهکردن این فرهنگ در جامعه باشند.
•هر عضوی از سازمان مومنان مسئول حفظ وحدت و هماهنگی مجموعه خود هستند به همین جهت میفرماید: اگر تعارضی بین دو گروه از مومنان پیش آید بلافاصله وظیفه اصلاح مطرح است و در نهجالبلاغه هم این اصل را امیرمومنان(ع) با تاکید شدیدی بیان میکنند.
•«اِیّاکُم وَالفُرقَةِ فَاِنَّ الشّاذَّ مِنَ النّاسِ لِلشَّیطانِ کَما اِنَّ الشّاذَّ مِنَ الغَنَمِ لِلذَّنبِ» (نهج / خ 127)
•حضرت نکته عجیبی را بیان میکند که اهمیت اساسی اصل وحدت را به ما تذکر میدهد.
nمعیارهای اساسی رفع تزاحم اصول، وتقدم یک اصل بر اصلی دیگر، یکی ملاک «اهمیت» است و دیگری ملاک «بدلیت و جانشینی موقت داشتن» که باید اصل اهم را بر مهم ، واصل بی بدیل را بر اصل دارای بدیل موقتی، مقدم نمود که به هر حال این تقدم، موقتی خواهد بود و به شرط بقای تزاحم جدی اصول مطرح می شود.
دانلود پاورپوینت اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن نقی پور فر- 86 اسلاید