فرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 16 صفحه
چکیده
یکی از جرائم مبتلابه در هر سازمان، اعم از دولتی، خصوصی جرائم کارکنان است. در سازمانهای اداری و اجرایی این قاعده مستثنی نیست زیرا در این سازمانها به علت نوع کار، وقوع برخی جرائم بیشتر خود را نمایان میسازد، که میتوان آن را جرائم شغلی یادکرد. آنجایی که ساترلند جرم شناس معروف معتقد است هرگاه ارزشها بیشتر در اختیار باشند اشخاص بیشتر آنها را فرا میگیرند و یا به اعتقاد میشل فوکو که معتقد است هرگاه شخصی که با جرم مبارزه میکند جرم هم نیمنگاهی به آن میاندازد. لذا ضرورت دارد برای کاهش آن به نقش مدیریت در کنترل زیرمجموعه، آموزش کارکنان به حقوق شهروندی و تدوین منشور اخلاقی و همچنین آموزش اخلاق حرفهای بیشتر توجه شود. هدف نگارنده در این مقاله پاسخ به این سؤال است که چه جرائمی، جرائم شغلی گفته میشود. چرا کارکنان مرتکب جرم شغلی میشوند. نقش مدیریت چگونه است و چقدر میتواند تأثیر داشته باشد و راههای مقابله با آن چگونه است.
مقدمه
مسئله جرائم شغلی و سوء رفتار کارکنان یک مجموعه سازمانی که در اعمال غیر قانونی، غیر اخلاقی و غیر مسئولانه تجلی می یابد نام می برند. اما اینگونه رفتارها متأسفانه در تمامی سطوح سازمان؛ از بالاترین ردههای مدیریت گرفته تا پایینترین سطوح کارکنان دیده میشود(بلونت،1386: 16). این مسئله محدود به سازمانهای دولتی نیست و حتی سازمانهای خصوصی هم گرفتار این معضل هستند. این معضل دامنه بسیار وسیعی دارد و هزینههای آن سالانه بالغ بر میلیاردها تومان برآورد میشود. حال این معضل بهمثابه تهدیدی برای سازمانها بهعنوان کارگزاران و بخشی از جامعه میباشد و هر چیزی که نظام اداری را تهدید کند سر ریز آن مطمئناً جامعه را تهدید خواهد کرد. وقتی به تاریخ مراجعه میکنیم ناصرالدین شاه قاجار زمانی که قرارداد روئیتر را امضا می کرد اعلام داشت حق حساب بنده چی شد؟ کسی که حتی فرزندش رعیت او محسوب میشود؛ چنین حرفی بر زبان جاری میسازد؟ آیا میشود به سازمانها هم مطمئن نگاه کرد. اگرچه هیچکس از چنین اوضاعی دفاع نمیکند. ولی با این حساب باید پذیرفت که برخی آسیبها سازمان را تهدید میکند ولی نقش مدیریت بر وجود رفتارها و میزان آن در سازمان، تأثیر بسیاری دارد. با این تفاسیر سازمانها یکی از کارگزاران اداری و اجرایی در کشور به شمار میروند و جرائم مهم آن را میتوان جرائم شغلی یادکرد.
تحقیق درباره جرائم شغلی کارکنان و سوء رفتار آنان