لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه116
بخشی از فهرست مطالب
چکیده......................................................................................................... 1
عنوان........................................................................................................ 2
- 1. مقدمه................................................................................................... 4
- 1. بیان مسأله............................................................................................. 6
- 1. فرضیههای پژوهشی................................................................................. 9
- 1. تعاریف متغیرها...................................................................................... 9
- 1. اهداف تحقیق.......................................................................................... 10
- 1. پیشفرضها و محدودیتها......................................................................... 11
- 1. ضرورت و اهمیت تحقیق.......................................................................... 11
فصل دوم
ادبیات تحقیق
- 2. تاریخچهای از روانشناسی شخصیت................................................................ 14
- 2. تعاریف و مفاهیم شخصیت........................................................................... 17
- 2. عوامل تعیینکننده شخصیت.......................................................................... 22
- 2. شکلگیری شخصیت................................................................................... 23
- 2. شیوههای ارزیابی شخصیت.......................................................................... 23
- 2. مراحل رشد شخصیت................................................................................. 25
- 2. نظریههای شخصیت و اهمیت مطالعه آن.......................................................... 26
- 2. رویکردهای روانشناسی شخصیت................................................................... 27
- 2. رویکرد صفات......................................................................................... 27
- 2. تحقیقاتی پیرامون مزاجهای اصلی................................................................ 30
- 2. عوامل مؤثر در شخصیت.......................................................................... 40
- 2. پیشینه تحقیق.......................................................................................... 58
فصل سوم
روششناسی
- 3. جامعه آماری.......................................................................................... 64
- 3. نمونه و روش نمونهگیری.......................................................................... 64
- 3. ابزار اندازهگیری..................................................................................... 65
- 3. روش اجرای تحقیق.................................................................................. 67
- 3. طرح آماری و تحلیل آن............................................................................. 68
- 3. نحوه جمعآوری دادهها............................................................................... 69
فصل چهارم
یافتهها
- 4. یافتههای توصیفی.................................................................................... 71
- 4. یافتههای استنباطی................................................................................... 72
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
- 5. بحث و نتیجهگیری................................................................................... 92
- 5. پیشنهادهای تحقیق.................................................................................... 93
- 2.5. پیشنهادهای برخاسته از تحقیق.................................................................. 93
- 2.5. پیشنهاد برای مطالعات آتی...................................................................... 94
پیوست........................................................................................................ 95
منابع.......................................................................................................... 106
چکیده انگلیسی.............................................................................................. 111
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1.3. جامعه آماری................................................................................. 64
جدول 2.3. سطوح نمونهبرداری........................................................................ 64
جدول 1.1.4. توصیف «مقیاسهای بالینی» کشتیگیران........................................... 71
جدول 1.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «نارسایی هیجانی/ درونی کردن» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی»........................................................................................................ 72
جدول 2.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «نارسایی هیجانی/ درونی کردن»....... 72
جدول 3.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «نارسایی در تفکر» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی» 73
جدول 4.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «نارسایی در تفکر»....................... 73
جدول 5.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «نارسایی رفتاری/ برونی کردن» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی»........................................................................................................ 74
جدول 6.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «نارسایی رفتاری/ برونی کردن»....... 74
جدول 7.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «ضعف روحیه» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی» 75
جدول 8.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «ضعف روحیه»........................... 75
جدول 9.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «شکایات جسمانی» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی» 76
جدول 10.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «شکایات جسمانی»...................... 76
جدول 11.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «هیجانات مثبت پایین» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی»................................................................................................................ 77
جدول 12.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «هیجانات مثبت پایین»................. 77
جدول 13.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «بدبینی» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی» 78
جدول 14.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «بدبینی».................................. 78
جدول 15.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «رفتارهای ضداجتماعی» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی»................................................................................................................ 79
جدول 16.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «رفتارهای ضداجتماعی».............. 79
جدول 17.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «عقاید آزار دیدن (سوءظن)» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی»........................................................................................................ 80
جدول 18.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «عقاید آزار دیدن (سوءظن)».......... 80
جدول 19.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «هیجانات منفی مختل کننده» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی»........................................................................................................ 81
جدول 20.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «هیجانات منفی مختل کننده».......... 81
جدول 21.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «انحراف تجربیات عجیب و غریب (غیرواقعی)» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی»..................................................................................... 82
جدول 22.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «انحراف تجربیات عجیب و غریب (غیرواقعی)» 82
جدول 23.2.4. خلاصه تحلیل واریانس دوطرفه بررسی «فعال بودن بسیار بالا» با تاکید بر«رده سنی» و «نوع کشتی»................................................................................................................ 83
جدول 24.2.4. آمار توصیفی تحلیل واریانس دوطرفه «فعال بودن بسیار بالا»................. 83
جدول 25.2.4. آزمون
چکیده
در این تحقیق به مقایسة ویژگیهای شخصیتی کشتیگیران فرنگی و آزاد در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان پرداخته شده و سؤال اصلی تحقیق بدین شرح مطرح گردید که - آیا نیمرخ شخصیتی کشتیگیران فرنگی و آزاد در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان متفاوت است؟ و آیا تعامل معنیداری بین سطوح ورزش کشتی(فرنگی و آزاد) و رده سنی(نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) وجود دارد؟ جامعة آماری تحقیق حاضر را تمامی کشتیگیران فرنگی و آزاد در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شهر تهران تشکیل میدهند. با توجه به اینکه تحقیق حاضر از نوع زمینهیابی است، از این رو در تحقیق حاضر نیز120 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با سهم مساوی به عنوان حجم نمونه مکفی در نظر گرفته شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا (MMPI-2RF))ز هر لایه 20 نفر)ت بنیادی و کاربردی) د، عد از سفارت بلغارستان- پ 32- واحد 3بی در پژوهش حاضر نیز مهر تاییدی بر این ادعاست.، که توسط کامکاری و شُکرزاده (1388) رواسازی، اعتباریابی و استانداردسازی شده است، میباشد که با استفاده از مدل آماری تحلیل واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس چندمتغیری، به آزمون سؤالات تحقیق پرداخته و در نهایت مشخص شد که تعامل معنیداری بین نوع کشتی با رده سنی، مشاهده میشود. بدین ترتیب که جوانان با کشتی آزاد در شکایات بدنی و هیجانات مثبت پایین و همچنین، نوجوانان با کشتی فرنگی در درونی کردن- هیجانی بالاتر از دیگر سطوح میباشند.
- 1. مقدمه
در حیطة روانشناسی کاربردی شاخههای گوناگونی وجود دارد که از جمله میتوان به روانشناسی بالینی، روانشناسی مشاوره، روانشناسی نظامی، روانشناسی کار سازمانی و روانشناسی ورزش توجه خاصی را مبذول نمود. تمامی رشتههای کاربردی روانشناسی با بهینهسازی زندگی انسان و باروری رفتار وی سروکار دارند که میتوان به جلوهگاههای خاص روانشناسی در ابعاد زندگی انسان دست یافت (گنجی، 1384).
در روانشناسی ورزش نظریههای گوناگونی وجود دارد که با وامگیری از نظریههای شخصیت تلاش میشود تا بتوان مناسبترین نظریه را برای توصیف و تبیین شخصیت ورزشکاران ارائه کرد. در این زمینه میتوان به تعامل شخصیت و نوع ورزش تأکید کرد که رویکرد فلاشمن مدنظر قرار دارد. فلاشمن اعتقاد دارد که بررسی ویژگیهای شخصیتی ورزشکاران میتواند ابعاد گوناگونی را در حیطههای روانشناسی ورزش مشخص سازد (سپاسی، 1385).
در حیطة الگوهای شخصیتی کشتیگیران فرنگی و آزاد در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و تاثیرات ورزش در شخصیت، میتوان به تحقیق دلخموش (1384) توجه نمود. در این تحقیق که به بررسی ویژگیهای شخصیتی ورزشکاران تیم ملی پرداخته شد مشخص گردید که ورزشکاران تیم ملی از اعتماد به نفس، هیجانخواهی و ثبات شخصیتی بیشتری نسبت به دیگر افراد برخوردارند.
به عبارتی دیگر، هدف پیچیده و نهایی دستاورد روانشناسی، درک مسئله شخصیت است. مطالعة شخصیت در دهة 1930 رسماً با تلاشهای گوردون آلپورت در روانشناسی آغاز شد. روانشناسان شخصیت، آن را به عنوان یک کلیت روانشناختی که انسان خاصی را مشخص میسازد، در نظر میگیرند. بنابراین، روانشناسی در بحث شخصیت همواره تفاوتهای فردی را در نظر دارد و هدف آن تعریف هر چه صحیحتر از این تفاوتها و تبعیض آنهاست (سپاسی، 1385).
پیچیدگی ماهیت شخصیت، سبب پیدایی نظریههای گوناگون در زمینه شخصیت شده است. علیرغم وجوه اشتراک در بین این نظریهها، در رابطه با موضوع و روش و ساخت شخصیت به گونهای ایستا مینگرند. مانند نظریه فروید که بر این باور است، شخصیت انسان در کودکی شکل میگیرد و بیشترین نقش را در شکلگیری شخصیت به عوامل درونی میدهد و یک شخصیت سالم را شخصیتی میداند که تعارضهای دوره رشدی را بدون تثبیت پشتسر گذاشته باشد. برخی دیگر به تأثیر عوامل اجتماعی بر رشد شخصیت تأکید میورزند و به رشد آن بهصورت پویا نگاه میکنند. نظریهپردازان صفات، نظیر آلپورت، کتل و آیزنگ شخصیت را مجموعهای از عوامل و صفات پویا در نظر میگیرند که قابل اندازهگیری است (کریمی، 1387).
در حیطه روانشناسی شخصیت، چشماندازهای نوینی ترسیم شده است که در این رهگذر میتوان به بررسی الگوهای تحولی شخصیت پرداخت و مرزبندی دقیقی را در راستای ویژگیهای شخصیتی انسان مشاهده نمود. به راستی روانشناسی شخصیت میتواند الگوهای کاملی را از انسان ارائه دهد و معیارهای دقیقی را برای اختلالات روانی فراهم کند (احمدی، 1381).
ویژگیهای شخصیتی، امرزوه جایگاه خاصی را به خود اختصاص میدهند و از دیرباز ویژگیهای شخصیتی در هالهای از ابهام قرار دارد و به راحتی نمیتوان ویژگیهای شخصیتی را تفکیک کرد؛ زیرا در رویکردهای متفاوت، طبقهبندیهای ویژهای مطرح میشود. به صورت کلی میتوان مطرح کرد که ویژگیهای شخصیتی از دیدگاههای نظری متفاوت بوده و همواره الگوهای انطباقی رفتار را در افراد نشان میدهد (قراچهداغی، 1376).
شخصیت را میتوان مجموعه صفات هیجانی و رفتاری تعریف نمود که مشخص کنندة شخص در زندگی روزمره او در شرایط معمولی است؛ شخصیت هر کس نسبتاً ثابت و قابل پیشبینی است. فقط وقتی صفات شخصیتی انعطافناپذیر و ناسازگارانه بوده و اختلال کارکردی قابل ملاحظه یا ناراحتی ذهنی بوجود میآورند، تشخیص اختلال شخصیت گذاشته میشود (پورافکاری، 1375).
در نهایت، مطرح میشود که در زمینه ویژگیهای شخصیتی ورزشکاران و الگوهای متفاوت شخصیتی باید بتوان به ابعاد گوناگون روانشناسی شخصیت در ورزش توجه کرده و تلاش کرد تا رهنمودهای متفاوتی را در شناسایی ویژگیهای ورزشکاران مشخص کرد (واعظ موسوی، شجاعی، 1384). از این رو، در این تحقیق به مقایسة ویژگیهای شخصیتی کشتیگیران فرنگی و آزاد در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان توجه شده و به ارتباط ورزش با متغیرهای روانشناختی توجه میشود.
- 1. بیان مسأله
ابهامات گوناگونی پیرامون نیمرخ شخصیتی ورزشکاران به صورت اعم و کشتیگیران به صورت اخص، به عنوان یکی از اقشار فرهنگی جامعه وجود دارد و توسعه فرهنگ ورزشی میتواند نیازهای ورزشی را مرتفع سازد. در حیطة روانی اجتماعی ورزش باید به ضرورت پدیده ورزش توجه کرده و تلاش کرد تا به نیمرخ شخصیتی ورزشکاران در راستای مرتفع ساختن نیازهای آنها از یکسو و توسعه قهرمانپروری از سویی دیگر پرداخت.
در این رهگذر شناسایی نیمرخ شخصیتی کشتیگیران در سطوح فرنگی و آزاد در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در نظر گرفته میشود که میتواند برنامهریزی ورزشی را تعیین نموده و اطلاعات بنیادی را در اختیار برنامهریزان ورزشی قرار دهد. توجه به بهداشت روانی ورزشکاران، به عنوان یکی از اولویتهای سازمان تربیت بدنی شناخته میشود که این اولویت در برنامه توسعه فرهنگی قرار گرفته است و به راحتی میتوان بازدهی شاخصهای فرهنگی را در ارتقاء سطوح فرهنگی مشاهده کرد.
ورزشکاران، امروزه به عنوان یکی از اقشار فرهنگی بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند و توسعه فرهنگ ورزشی میتواند نیازهای ورزشی آنها را مرتفع سازد. در حیطة روانی اجتماعی ورزش باید به ضرورت پدیده ورزش توجه کرده و تلاش کرد تا روحیه قهرمانپروری بر تمامی ابعاد حاکم شود. ورزش حرفهای از یکسو باید بتواند نیازهای جامعه را مرتفع ساخته و از سویی دیگر باید ابعاد قهرمانپروری را تکمیل نماید (کاکس[1]، 2002).
با این وجود، در شناسایی ویژگیهای شخصیتی افراد ورزشکار زن و مرد سردرگمیهای فراوانی وجود دارد و به راحتی نمیتوان طبقهبندی دقیقی در زمینه ویژگی شخصیتی ورزشکاران صورت داد. برخی از این افراد برای کاهش این گونه ابهامات طبقه ورزشکاران را به دو گروه زن و مرد تقسیم کردهاند و به مقایسه ویژگی شخصیتی ورزشکاران زن و مرد میپردازند (هادوی و زیبایی، 1384).
در این رهگذر شناسایی ویژگیهای شخصیتی قهرمانان ورزشی در سطوح حرفهای به عنوان سرنخ و مسیرهای گشوده در نظر گرفته میشود که میتواند برنامهریزی ورزشی را تعیین نموده و اطلاعات بنیادی را در اختیار برنامهریزان ورزشی قرار دهد. توسعه پایگاههای قهرمانپروری به عنوان یکی از اولویتهای سازمان تربیت بدنی شناخته میشود که این اولویت در برنامه توسعه فرهنگی قرار گرفته است. از اینرو، به راحتی میتوان بازدهی شاخصهای فرهنگی را در ارتقاء سطوح فرهنگی مشاهده کرد. همچنین ضرورت توسعه ورزش حرفهای معطوف به برنامهریزی کلان سازمان تربیت بدنی میباشد.
توسعه ورزش همگانی با کسب مدالهای قهرمانی همراه نیست ولی ارتقاء پایگاههای قهرمانپروری میتواند به اهتزاز درآمدن پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی منجر شود و این امر خطیر زمانی امکانپذیر است که استعدادیابی صورت گرفته و بستر مناسبی برای شناسایی شخصیتهای مستعد قهرمانپروری بدست آید. با توجه به ابعاد پیچیدة شخصیت به راحتی نمیتوان دریافت کدام ویژگیهای شخصیتی شخص را به سوی توانمندی روانی در ورزش سوق میدهد. برخی از مربیان موفق اعتقاد دارند که سرسختی روانی عامل مهمی در کسب موفقیت ورزشی است و در مقابل عدهای دیگر اعتقاد دارند ویژگی شخصیتی
[1]- Cox
تحقیق در مورد نیمرخ ساختاری شخصیتی ورزشکاران رشته ورزشی کشتی با بروز ناهنجاریهای روانی