مشخصات این فایل
عنوان: ویژگی های اهل بهشت و سخنان بزرگان در این مورد
فرمت فایل:word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 14
این مقاله درمورد ویژگی های اهل بهشت و سخنان بزرگان در این مورد می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله ویژگی های اهل بهشت و سخنان بزرگان در این مورد می خوانید .
چگونگی حساب و کتاب در روز قیامت
حساب برخی از افراد آسان است و برخی افراد سخت، خداوند میگوید: کسانی که به مردم آسان بگیرند، البته به جز بیتالمال، حساب آنها آسان است و کسانی که به مردم سخت بگیرند، حساب آنها سخت است، همچنین کسانی که عاقلند حسابهایشان در روز قیامت سخت است، زیرا به آنها میگویند: شما برای هر کاری فکر میکردید، حال چرا برای دین خود فکر نکردید.
شهید رجایی میگفت: یک کاری را باید از افراد نابینا یاد گرفت و آن این است برای هر قدم برداشتن فکر میکنند، همچنین شهید چمران میگفت: دینداری و تخصص مهم است، اما اگر کسی دین داشته باشد، کاری را که تخصص ندارد قبول نمیکند.
چه کسانی بدون حساب و کتاب به بهشت میروند
برخی بدون حساب به بهشت میروند که شامل افرادی است که اهل صبر و مقاومت هستند، به عنوان مثال در مصیبت، فشار اقتصادی و گرفتاریها صبر میکنند و خشم خود را فرو میبرند و یا بر هوای نفس خود غلبه میکنند، اینها بدون حساب و کتاب به بهشت میروند.
برخی از افراد نیز بدون حساب به جهنم میروند مانند صدام که نیاز به حساب و کتاب ندارد.
بر اساس آموزه های دینی سرنوشت و سعادت هر کس در گرو ایمان و عمل صالح و باور و پذیرش دین حق در زمان خود او است . (1) همه ادیان الهی تا وقتی که دین الهی بعدی نیامده، دین حق محسوب می شوند . افرادی که قبل از ظهور حضرت مسیح (ع) به دین حقیقی موسی (ع) باور داشته و به آموزه های وحیانی آن عمل نموده اند، از نظر قرآن مؤمن محسوب می شوند. همچنین مسیحیانی که قبل از بعثت پیامبر اسلام (ص) به دین عیسی مسیح (ع) باور داشته و طبق دستورات او عمل نموده اند، مؤمن اند و رستگار . تفاوتی از حیث درجه با مؤمنان سایر ادیان در زمان حقانیت دین خودشان ندارند ، بلکه ملاک و میزان ایمان و تقوا و عمل صالح، و پیروی از دین حق می باشد .
قرآن کریم هم به همین واقعیت تصریح دارد و می فرماید:
کسانى که (به پیامبر اسلام) ایمان آوردهاند، و کسانى که به آئین یهود گرویدند و نصارا و صابئان [پیروان یحیى] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداش شان نزد پروردگارشان مسلم است . هیچ گونه ترس و اندوهى براى آن ها نیست. (هر کدام از پیروان ادیان الهى، که در عصر و زمان خود، طبق وظایف و فرمان دین عمل کردهاند، مأجور و رستگارند.)
این آیه اعلام می کند که هر کسى که در عصر خود به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش ایمان آورده و عمل صالح کرده ، اهل نجات است، و جاى هیچ گونه نگرانى نیست.بنا بر این مسیحیان مؤمن قبل از ظهور پیامبر اسلام اهل نجات و بهشتند .
وظیفه هر کس در هر زمان تحقیق و یافتن دین حق و باور عمل طبق آموزه های آن دین است . برهمین اساس ملاک بهشتی و جهنمی بودن افراد پیروی از دین حق و حقیقت جوئی و حق طلبی انسان ها و تسلیم بودن در مقابل آن، و یا در مقابل نتیجه انکار آن حقیقت است. اما در مورد مسیحیانی که پس از ظهور اسلام زندگی کرده اند و اکنون زندگی می کنند ،باید به این نکته توجه کرد که افرادی که حقانیت دین اسلام بر آن ها آشکار و واضح گشت، ولی از روی تعصب و یا عناد و یا هوای نفس و یا عوامل دیگر از حق پیروی نکردند ،آن ها قطعا در قیامت در عذاب خواهند بود و حتی اگر اعمال صالحی هم در دنیا انجام داده باشند، چون بر اساس ایمان حقیقی و باوردینی درست نبوده و در راستای اهداف دنیائی و جلب نظر مردم و یا فریب بوده ،برای آن ها مفید نخواهد بود .
اما کسانی که در کشف حقیقت کوتاهی نکردند، ولی دین حق را نیافتند و یا اصلا در محیطی بودند که امکان دسترسی به دین حق نداشتند و یا خوب به آن ها معرفی نشده، به آنان منکر و مخالف اطلاق نمی شود که مستحق عقوبتی باشند. شهید مطهرى (ره) در این باره مىگوید:
«اگر کسى در روایات دقت کند، مىیابد که ائمه (ع) تکیهشان بر این مطلب بوده که هر چه بر سر انسان مىآید، از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و یا لااقل در شرایطى باشد که مىبایست تحقیق و جستجو کند نکند اما افرادى که ذاتاً و به واسطه قصور فهم و یا به علل دیگر در شرایطى به سر مىبرند که مصداق منکر و یا مقصر به شمار نمىروند، آنان در ردیف منکران و مخالفان نیستند. ائمه اطهار بسیارى از مردم را از این طبقه مىدانند. این گونه افراد داراى استضعاف و قصور هستند و امید عفو الهى درباره آنان مىرود».
وى از مرحوم علامه طباطبایى نقل مىکند: «همان طورى که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغییر محیط باشد، ممکن است این جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقیقت نشده باشد و به این سبب از حقیقت محروم مانده باشد».
این گروه در فرهنگ دین به عنوان مستضعفان فکری و فرهنگی شناخته می شوند. اگر واقعاً و حقیقتاً به دنبال حقیقت و دین حق بودند، اما به دلایلی بر آن دست نیافتند ،ولی بر اساس باورهای فطری و عقلی و یا دینی که داشتند ،مؤمن بودند و انسان های درستکار بودند ،مورد عفو الهی اند.
در قرآن هم خداوند می فرماید: ما از هر کس بیش از اندازه وسع و توانش تکلیف نمی خواهیم (5)، پس محاسبه اعمال آنان، و بهشتی بودن یا نبودن و رتبه آنها در بهشت بر پایه عدل خداوندى به نسبت توان شان و میزان مطابقت اعمال و کردار آنها طبق علم و باورهای دینی آن ها صورت می گیرد .
حدیث در مورد اهل بهشت:
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
«سه گروه در پیشگاه الهی شفاعت می کنند و مورد قبول واقع می شود، پیامبران ، پس از آن علما ، و سپس شهدا».
بخشی از فهرست مطالب مقاله ویژگی های اهل بهشت و سخنان بزرگان در این مورد
حساب و کتاب در روز قیامت چگونه است
روز قیامت «یومالتغابن» است
انواع حساب و کتاب در روز قیامت
حساب از همه مردم
حساب از همه کارها
حساب از همه اعضاء،
حساب از هر کجا
خمس عامل مشخص شدن دینداری است
مالیات خمس نیست بلکه برای نیازهای بیرون خانه است
چگونگی حساب و کتاب
در روز قیامت
چه کسانی بدون حساب و کتاب به بهشت میروند
دانلود مقاله ویژگی های اهل بهشت و سخنان بزرگان در این مورد