فرمت فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 145
فهرست مطالب:
چکیده
علامت تجاری یکی از مصادیق مالکیت صنعتی است که همواره در طول تاریخ بشری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و برای معرفی تولیدات و خدمات بنگاههای اقتصادی و تمایزبخشی بین آنها مورد استفاد قرارگرفته و از طرفی بعضا ًنقش استراتژیک و تعیین کننده ای در تجارت و بازارهای اقتصادی ایفاء نموده است. از این رو، با توجه به ارزش و اهمیت خاص تجاری و اقتصادی حقوق ناشی از این علائم و دامنه توسعه و پیشرفت علم و تکنولوژی و تحولات گسترده در فناوری های نوین، همواره افراد سود جو و فرصت طلب مترصد موقعیت هایی برای سوء استفاده، جعل، تقلب و بهره برداری غیر مجاز از حقوق ناشی از این علائم بوده و می باشند. لذا ضرورت تبیین و تقویت سازوکارهای اجرایی و ژرف نگری در پیش بینی و ایجاد قوانین و مقررات کار آمد و موثر و همچنین تمهیدات بازدارنده و حمایت کننده، امری جدی و اجتناب ناپذیر در این عرصه، تلقی می گردد.
موضوع این تحقیق "ضمانت اجرای نقض علائم تجاری در حقوق ایران و نظام بین المللی"،که به روش توصیفی- تحلیلی و از طریق مطالعات و تحقیقات کتابخانهای و فیش برداری با مراجعه به کنوانسیونها و معاهدات بینالمللی و اسناد و مدارک ارائه شده توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی و قوانین ملی از جمله قانون سال 1386 انجام گرفته است و در تفسیر و تجزیه و تحلیل دادهها از منابع دیگری از جمله کتب، پایان نامه ها،آراء دادگاهها و مقالات حقوقدانان و مفسرین علم حقوق نیز، بهره برداری شده است.
از اهداف این پژوهش بررسی کنوانسیون ها، معاهدات بین المللی و تطابق آن با قوانین و مقرات ملی، بویژه قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری سال 1386در زمینه نقض حقوق علائم تجاری و موضوع اجراء از دیدگاهی موسع بوده تا نقاط ضعف و قوت قوانین موجود با تعمق بیشتری بررسی گردد.
در نهایت، با توجه به بررسی های انجام شده پیشنهاد می شود که در بازنگری این قانون پس از طی دوره آزمایشی نسبت به برطرف کردن برخی از نقایص مطروحه اقدام شودو در راستای قوانین مجازاتهای مربوطه نیز تصریح و تبیین گردد. ضمنا کلید واژه ها: علامت تجاری، نقض و ضمانت اجراء هستند.
عناوین
تشکر و قدردانی........................................................................................ ا
چکیده.................................................................................................. ج
مقدمه و موضوعات روش تحقیق(خلاصه تحقیق).……......... ط
فصل اوّل: کلیات…………………………………………………......0
مقدمه:…………………………………………………………….......1
مبحث اوّل: مفاهیم و پیشینه علامت تجاری درحقوق ایران و نظام بین الملل..2
گفتار اوّل: مفاهیم علامت تجاری......……....…………………………...2
گفتار دوّم: پیشینه علامت تجاری……………..………………………....4
گفتار سوّم: تعریف علامت تجاری.......…………………………………...11
گفتارچهارم: انواع علامت تجاری.…………..………………………........17
بند اوّل: علائم از حیث طبقه بندی………………………………………....23
بند دوّم: علائم مرئی…………………………………………………....27
- کلمه……………………………………………………........28
- حرف و عدد..…………………………………………………...29
- رنگ…………………………………………………………29
- تصویر و نقش…………………………………………………29
- علامت سه بعد………………………………………………...30
- علامت جمعی...….........………………………………………31
بند سوّم: علائم نامرئی..…………………………………...................31
گفتارپنجم:کاربردهای تجاری....……….………………………………..32
- تعیین کننده منشاء و کیفیت کالا یا خدمات…………………….......33
- ابزاری برای استراتژی صنعتی........……………………………….35
- ابزاری برای بازار یابی…………………………………………...35
- ابزاری برای استراتژی رقابتی و دفاعی.......…………………………36
مبحث دوّم: حقوق مالک علائم تجاری .....................................................37
گفتار اوّل: روش تحصیل حق برعلائم تجاری.........………………………38
بند اوّل: از طریق ثبت علامت……………………………………………...38
بند دوّم: از طریق استفاده مستمر از علامت………………………………......39
گفتار دوّم: حقوق انحصاری علائم تجاری.........……………………………41
بند اوّل: حق بهره برداری انحصاری......... .……………………………….43
بند دوّم:حق منع استفاده دیگران……………………………………….44
گفتارسوم: اعمال ناقض حقوق دارنده علائم و استثنائات……………….......45
بند اوّل: اعمال ناقض حقوق دارنده علائم تجاری.45
بند دوّم: مصادیق نقض فیزیکی........…………………………………...47
1- نقض بر اساس یکسان بودن.............…………………………......49
2- علامت یکسان در کالاها و خدمات مشابه………………………….....50
3- علامت مشابه و کالاها و خدمات....……………………………......50
بند سوم: مصادیق نقض حق اینترنتی...……………………………………51
بند چهارم: استثنائات وارده………………………………………........53
فصل دوّم: ضمانت اجرای حقوق علائم تجاری………………...........55
مقدمه…………………………………………………………............56
مبحث اوّل: مفهوم و پیشینه ضمانت اجرای حقوق علائم تجاری……………..57
گفتار اوّل: ضمانت اجراهای بین المللی…………………………………..59
گفتار دوّم:ضمانت اجراهای ملی........ ...…………………………………62
گفتار سوّم: اهداف ضمانت اجرای علائم تجاری…………………………...64
بند اوّل: پیشگیری از تجاوز به حق………………………………….........64
بند دوّم: جبران خسارت زیاندیده……………………………………....65
گفتار سوّم: انواع ضمانت اجرا های علائم تجاری………………………......67
گفتار چهارم: ویژگی های ضمانت اجرای علائم تجاری...........….....68
مبحث دوم: ضمانت اجرای مدنی علائم تجاری………………..................71
گفتار اوّل: اهداف ضمانت اجرای مدنی................…………………71
گفتار دوّم: جبران خسارت وارده در گذشته………………...73
بند اول: مفهوم خسارت………………….……....73
بند دوم: ضرورت جبران خسارت در اسناد بین المللی و حقوق ایران73
بند سوم: انواع خسارات ناشی از نقض علائم در نظام حقوقی ایران75
- خسارات مادی و معنوی…………………………………….........75
- خسارات مستقیم و عدم النفع........... ..……………………………76
1-2- خسارات معنوی………………………………………..........77
2-2- عدم النفع در نظام حقوقی ایران..... ....................…………………81
بند چهارم: روشهای جبران خسارت………………………………………
82
1- محاسبه منافع............... ……………………………………….83
2- محاسبه منافع براساس لیسانس……………………………………..83
3- خسارت معنوی……………………………………………….....84
4- وجه التزام یا خسارت از پیش تعیین شده...........….84
گفتار سوم:جلوگیری از استمرارتجاوز به حق و ورود خسارت در آینده85
بند اوّل: تقاضای ابطال علائم......... …………………..85
بند دوّم: منع استعمال علائم نقض کننده………………87
بند سوّم: امحاء علائم تجاری نقض شده یا معدوم کردن کالاها ......88
بند چهارم: انتشار آگهی در مطبوعات………………………............…….89
مبحث سوّم: ضمانت اجرای کیفری علائم تجاری……….......…90
مبحث چهارم: اقدامات تامینی و موقتی…………………………...94
گفتار اوّل: مفهوم اقدامات تامینی و موقتی...........…….94
1- تقاضای تامین دلیل......………………………………………….95
2 - تقاضای دستور موقت......... ………………………………………96
گفتار دوّم: اقسام اقدامات تامینی و موقت...........96
بند اوّل: اقدامات تامینی و موقتی برای جلوگیری از وقوع نقض.... …97
بند دوّم: اقدامات تامینی و موقتی برای جلوگیری از ادامه نقض….....100
بند سوّم: اقدامات تامینی و موقتی پس از نقض حق.....…….101
مبحث پنجم:ضمانت اجرای گمرکی و یا تدابیر مرزی..………106
بند اوّل: تدابیر مرزی در حقوق ایران……………...107
بند دوّم: تدابیر مرزی در اسناد بین المللی...………..111
بند سوّم: اسثنائات وارد بر تدابیر مرزی…………....113
مبحث ششم: نقش دادگاهها و اداره مالکیت صنعتی در حمایت از علائم تجاری114
گفتار اوّل: نقش دادگاه..………………………………...115
بند اوّل: دادگاه صالحه………………………………....115
بند دوّم: ذینفع در دعوا…………………………...116
گفتار دوّم: نقش اداره مالکیت صنعتی... ...……………..117
گفتار سوّم: عدم کفایت و صراحت قوانین در زمینه علائم تجاری ......….118
بند اوّل: نقاط ضعف و قوت قانون 1386 در خصوص ضمانت اجراء.…119
بند دوّم: عدم کفایت و صراحت قوانین ضمانت اجراء………… 121
نتیجه گیری و پیشنهادات........................................122
فهرست منابع.............................................123
منابع فارسی..............................................124
الف)کتب...........................................125
ب)پایان نامه ها..........................................126
ج)مقالات و نشریات.....................................127
د)قوانین و آیین نامه ها.................................128
منابع انگلیسی..............................129
الف) کتب ومقالات.......................130
ب) کنوانسیون ها و موافقتنامه ها...............131
این تنها بخشی از متن پژوهش حاضر با عنوان موصوف (بنحو نمونه) می باشد. جهت دسترسی به ادامه مطالب و متن کامل، می توانید از طریق زیر آن را با 50 درصد تخفیف در پرداخت، دانلود آنی نمایید...
ضمانت اجرا ی نقض علائم تجاری در حقوق ایران و نظام بین المللی حقوق مالکیت فکری