فصل اول: آشنایی با بانکداری
فصل دوم: بررسی جنبه های گوناگون خصوصی سازی
فصل سوم: آشنایی با فرآیند خصوصی سازی
فصل چهارم: نتایج خصوصی سازی و دیدگاه مردمی
فصل پنجم: علل عدم اطمینان مردم به بانکهای خصوصی
فصل ششم: معرفی بانکهای خصوصی
مقدمه:
از انگیزه های اصلی در انجام این تحقیق بررسی این موضوع بوده که امروزه در جامعة ما آگاهی و اطمینان اکثر مردم نسبت به بانکهای خصوصی در کشور بسیار کم است و ما در ضمن تحقیق به جمع آوری اطلاعات و پرسشهای مردمی در صدد رسیدن به این موضوع بوده ایم که چرا آگاهی و اطمینان مردم پایین بوده و بانکهای خصوصی چه راهکارهایی برای افزایش این عوامل باید درنظر بگیرند تا بتوانیم آیندة روشنی را برای بانکهای خصوصی در کشور ترسیم کنیم. در ضمن این تحقیق ما به بررسی خصوصی سازی در ایران پرداخته و دلائل و روشهایی را که برای تسریع خصوصی سازی در ایران مورد توجه قرار گیرد را بیان کرده ایم.
آشنایی با فرآیند خصوصی سازی در کشور یکی از موضوعات مهم در خور توجه است زیرا ما باید بدانیم که خصوصی سازی در کشور را باید از کجا شروع کنیم و چگونه موسسات دولتی را همگام با سایر موضوعات خصوصی وارد این جریان کنیم. در راستای این برنامه ها هم چنین باید به نقش بانکها در فرایند خصوصی سازی و نقاط صنعتی که در زمینه خصوصی سازی در ایران وجود دارد توجه نماییم. از تمام بررسی های فوق در نهایت به یک نتیجه گیری کلی خواهیم رسید که سطح آشنایی مردم در حال حاضر در مورد بانکهای خصوصی چگونه است و البته می توانیم از نتایج خصوصی سازی سایر کشورها استفاده نماییم و ببینیم مردم سایر کشورها چگونه با این پدیده برخورد کرده اند. البته نباید این مسئله از نظر دور بماند که برای انجام تمام موارد فوق و رسیدن به یک جمع بندی کلی اولین گام تبلیغات است. زیرا تا مردم با خصوصی سازی و بانکهای خصوصی آشنا نشوند نمی توان امیدوار به موفقیت فعالیتهای خصوصی سازی در کشورمان بود. چنانکه متاسفانه در آمار مشاهده می شود اکثر مردم حقی اطلاعی از روند خصوصی سازی ندارند و حتی قشر تحصیل کرده و دانشگاهی نیز در سطح آشنایی با نام چند بانک و یا حتی کمتر از این مقدار آشنایی دارند
تاریخچه بانکداری در ایران
قبل از تأسیس بانک به صورت امروزی، عملیات بانکی به شکل سنتی و به صورت تبدیل و معاوضه پول صورت میگرفت.
همزمان با گسترش تجارت و کار و کسب در کشور، افراد بیشتری به کار تبدیل و معاوضه پول مشغول شدند. مبادله سکه نیز در کشور متداول بود. قبل از سلسله هخامنشی در کشور، عملیات بانکی توسط معابد و شاهزادگان صورت میگرفت و افراد عادی کمتر به این کار می پرداختند.
روشهای خصوصی سازی
در فرآیند خصوصی سازی، دارائیها و فعالیتهای متنوعی از بخش دولتی به بخش خصوصی، با روشهای مختلف، انتقال داده می شوند که از جمله روشهای واگذاری می توان به فروش کلیه سهام و یا دارائیهای شرکتها و سازمانهای دولتی و انحلال آنها اشاره کرد همچنین دولت می تواند بخشی از سهام و یا دارائیهای شرکتهای دولتی را برای فروش عرضه نماید. در این حالت شرکت با سرمایه مختلط دولتی و خصوصی اداره خواهد شد. به علاوه دولت می تواند از طریق فروش سهام اضافی به سرمایه گذاران خصوصی، سرمایه شرکت دولتی را افزایش داده و بدین وسیله شرکت را بازسازی نماید و یا با مشارکت سرمایه گذاران خصوصی، بخشی از دارائیهای شرکت دولتی را عرضه نماید.
سه عامل مؤثر برای اجرا کارهای تبلیغاتی
به طور کلی تبلیغات از طریق تیزرهای تلوزیونی، تابلوهای محیطی و نیز از طریق روزنامه ها و مجله ها زمینه های مؤثر اجرای کارهای تبلیغاتی و سه شاخه اصلی تبلیغات موجود در کشور ماست که هرکدام از این روشهای تبلیغاتی هزینه ها، مخاطبان و ویژگیهای خاص خود را دارند.
تبلیغات از طریق تیزرهای تلوزیونی فراگیر است و از آنجایی که هم اکنون در دورافتاده ترین روستاهای کشور نیز تلوزیون راه یافته است. از این طریق نیز در مورد توجه عموم مردم است. به طور مثال همه سس فلان مارک را می شناسند. حال ممکن است خیلی از آن ها از این محصول استفاده هم نکنند.
اما در بحث تبلیغات محیطی که بیشتر از طریق تابلوهای سطح شهر شناخته می شوند. بازارهای مشخصی برای متقاضیان تبلیغات مد نظر هستند یا در بازار و بورس کارشان نمی توانند تابلوهای تبلیغاتی داشته و یا در سطح شهر و به صورت پراکندگی جغرافیایی، اقشاری را که توانایی خرید این محصولات را دارند، تخت پوشش قرار می دهند.
آشنایی با فعالیتهای بانکی – بانک سامان
- قبول سپرده های ارزی و ریالی قرض الحسنه جاری و پس انداز، سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی و ویژه و سپرده سرمایه گذاری بلند مدت.
- صدور انواع ضمانتنامه ها
- صدور انواع اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی
- صدور حوالجات ارزی و ریالی
- خرید و فروش ارز
- اعطاء تسهیلات در قالب عقود اسلامی
- انتشار و فروش اوراق سپرده ویژه سرمایه گذاری عام با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
- قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و سایر اشیاء و اموال قابل قبول
بررسی وضعیت بانکهای خصوصی در ایران