لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه37
فهرست مطالب
دلیل عقلی بر توحید ذاتی
ذات خدا بسیط است و جزء ندارد
تثلیث
توسل به اولیای الهی
بزرگداشت انبیاء و اولیاء الهی
مراتب توحید
از منظر قرآن، توحید و شرک در زندگی انسان نقش اول را برعهده دارد، زیرا اعمال و رفتار انسان، جلوه عقیده و اندیشه اوست. اگر اندیشه او توحیدی گردد، اعمال او نیز صیغه توحیدی به خود میگیرد و اگر شرک در اندیشه و قلب او راه یابد، در اعمال او نیز متجلی میشود. مراتب توحید عبارتند از:
- توحید در ذات؛
- توحید در صفات؛
- توحید در خالقیت؛
- توحید در ربوبیت؛
- توحید در حاکمیت؛
- توحید در اطاعت؛
- توحید در تقنین و تشریع؛
- توحید در عبادت و پرستش.
توحید در ذات (ذاتی)
مقصود از توحید ذاتی، این است که خدا یگانه و بیهمتا و بیمانند است. به عبارت روشنتر، ذات خدا به گونهای است که تعدد و کثرت برنمیدارد و نمیتوان در عالم خارج و ذهن، برای او فرد دیگر تصور نمود.
توحید ذاتی در قرآن و روایات
قرآن و روایات به روشنی بر یگانگی و بیهمتایی خدا و تعددناپذیری ذات مقدس او دلالت دارد. از جمله آیان قرآن کریم در این باره عبارتند از:
yÎgx© ª!$# ¼çm¯Rr& Iw tm»s9Î) wÎ) uqèd èps3Í´¯»n=yJø9$#ur (#qä9'ré&ur ÉOù=Ïèø9$# $JJͬ!$s% ÅÝó¡É)ø9$$Î/ 4 Iw tm»s9Î) wÎ) uqèd âÍyêø9$# ÞOÅ6yÛø9$#
خدا گواهی میدهد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش گواهی میدهند در حالی که [خداوند در تمام عالم] به عدالت قیام دارد، معبودی جز او نیست که هم توانا و هم حکیم است.
در این آیه خداوند، فرشتگاه و عالمان به روشنی بر توحید شهادت میدهند. در آیهای دیگر آمده است:
}§øs9 ¾ÏmÎ=÷WÏJx. Öäïx« ( uqèdur ßìÏJ¡¡9$# çÅÁt7ø9$#
چیزی مانند او نیست و او شنوا و بیناست
بگو، خدا، یکتا و یگانه است، خدای صمد، نه کس را زاده، نه زاییده از کس و برای او هیچگاه شبیه و مانند نبوده است.
امیرالمومنین علی(ع) در این باره میفرماید:
هو واحد لیس له فی الاشیاء شبه
او یکی است و برایش در میان موجودات، مانندی نیست.
و انه عز و جل احدی المعنی لا ینقسم فی وجود و لا وهم و لا عقل
او احدی المعنی است، برای او نه در خارج و نه در وهم و نه در عقل، جزء متصور نیست.
از این آیات و روایبات به خوبی برمیآید که خدا یگانه و بیهمتاست و نیز ذات او
تحقیق در مورد مراتب توحید