پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
گرایش بازرگانی بین الملل
همراه با پرسش نامه
148 صفحه
چکیده:
در طول دو دهه گذشته، صادرات به عنوان یکی از فعالیت هایی که رشد اقتصادی را تسریع می بخشند، شناخته شده است. صادرات نقش یک عامل کلیدی را در دست یابی به مزیت رقابتی در بازار پرتلاطم امروزی، برای شرکت ها ایفا می کند. از طرفی ارتباط بین فعالیت های صادراتی و عملکرد به موضوع بسیار پراهمیتی در تدوین و اجرای استراتژی ها و نیز عرصه ی تجارت بین المللی برای شرکت ها مبدل شده است. در واقع درجه یا مقیاسی که شرکت به اهداف صادراتی خود نایل آمده است را عملکرد صادراتی آن می نامند. یکی از ابزارهای عمده ای که عملکرد صادرات را اندازه گیری می نمایند، در نظر گرفتن نتایج استراتژیک صادرات می باشد. نکته ی اصلی این روش این است که اغلب شرکت ها دارای مجموعه ای از اهداف استراتژیک در خصوص صادرات می باشند. در این دیدگاه دست یابی به اهداف استراتژیک نظیر: بهبود وضعیت رقابتی و افزایش سهم بازار بایستی به عنوان بخش پر اهمیتی از عملکرد صادرات مد نظر قرار گیرد. از طرف دیگر از جمله عواملی که عملکرد صادرات شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد، ارتباط شرکت ها با مشتریان خارجی می باشد و در این میان مبحث کیفیت ارتباطات جایگاهی بسیار پراهمیت را دارای می باشد، به دلیل این که تعیین کننده ی شدت و استحکام یک رابطه است. در مبحث صادرات، کیفیت ارتباطات اشاره دارد به این که ارتباطات فراتر از مرزهای ملت ها توسعه داده می شود. کیفیت ارتباطات نشان دهنده ی میزان تمایل برای به اشتراک گذاری اطلاعات، نگرش رابطه ی بلندمدت و رضایت مندی از برقراری رابطه بین صادرکننده و مشتریان خارجی آن می باشد. ابعاد کیفیت ارتباطات عبارتند از: اشتراک اطلاعات، ارتباطات بلندمدت و رضایت از برقراری ارتباط. این تحقیق درصدد است تاثیر کیفیت ارتباطات با مشتریان را بر عملکرد صادراتی شرکت ها مورد تحقیق و پژهش قرار دهد. جامعه آماری این مطالعه کارکنان و مدیران شرکت های تولیدی و صادراتی استان اردبیل هستند که تعداد آنها 1100 نفر بوده و نمونه ای به اندازه 243 نفر از بین آنها برای توزیع پرسش نامه انتخاب شده است. نمونه گیری به روش تصادفی می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی - تحلیلی، روش جمع آوری اطلاعات میدانی و ابزار جمع آوری اطلاعات در آن پرسش نامه است. تجزیه و تحلیل داده ها نیز به دو روش توصیفی و استنباطی انجام گردیده است. آزمون فرضیه ها از طریق روش آزمون رگرسیون و با استفاده از نرم افزار spss 18 صورت گرفته است. نتایج حاصل از بررسی های انجام شده نشان می دهد که کیفیت ارتباط با مشتریان تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی شرکت های تولیدی و صادراتی استان اردبیل داشته است. و از میان ابعاد کیفیت ارتباطات، متغیر رضایت از برقراری ارتباط بیشترین تاثیر را بر عملکرد صادراتی دارد.
کلمات کلیدی: کیفیت ارتباط، اشتراک اطلاعات، روابط بلندمدت، رضایت از برقراری ارتباط، عملکرد صادرات
بررسی تاثیر کیفیت ارتباط میان شرکت های صادرکننده و خریداران خارجی بر عملکرد صادرات شرکت ها