فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد صفحه:122
چکیده
یکی از نکات مهمی که همواره در مورد بازارهای سرمایه یا بورس های اوراق بهادار مطرح می گردد، بحث کارایی بازار می باشد که بر طبق آن تمامی اطلاعات موجود در بازار، اثرات خود را بر روی قیمت سهام منعکس می نماید. یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری صحیح، اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصمیم است که اگر به درستی فراهم و پردازش نشوند اثرات منفی برای فرد تصمیم گیرنده در بر خواهد داشت از سوی دیگر نوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات نیز حائز اهمیت است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیراندازه شرکت بر رابطه بین سطح تمرکز مالکیت و عدم تقارن اطلاعاتی شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار تهران می باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 198 شرکت در طی دوره زمانی (1387 تا 1391) است. روش های آماری استفاده شده جهت تجزیه و تحلیل دادهها، رگرسیون چندگانه و ضرایب همبستگی می باشد که این آزمون ها به کمک نرم افزارهایEXCEL و SPSS انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین سطح تمرکز مالکیت و عدم تقارن اطلاعاتی شرکت بدون در نظر گرفتن اندازه شرکت رابطه مستقیم (مثبت) و معنادار وجود دارد ولی با لحاظ کردن اندازه شرکت در نتایج تحقیق تغییر قابل توجه ای ایجاد می شود به طوری که رابطه بین سطح تمرکز مالکیت و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای کوچک و متوسط مستقیم ومعنادار است ولی در شرکتهای بزرگ رابطه معکوس و معناداری برقرار می باشد.
3-1 چارچوب نظری و مدل تحقیق.. 7
فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق.
بخش اول: ساختار مالکیت و تئوری ها.. 18
2-2-2 مجزا سازی مالکیت از مدیریت.. 19
3-2-2 عوامل تأثیر گذار بر تعیین نوع مالکیت شرکت.. 21
4-2-2 آیا ساختار مالکیت بر کارایی شرکت تأثیر دارند 22
5-2-2 سهامدار عمده در نگاه نظام حاکمیت شرکتی.. 23
1-3-2 مبانی نظری حاکمیت شرکتی.. 27
3-3-2 تئوری هزینه معاملات.. 29
5-3-2 حاکمیت شرکتی در قوانین ایران.. 32
4-2 بخش دوم: عدم تقارن اطلاعاتی.. 34
1-4-2 شکل گیری مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی.. 34
2-4-2 ورود مفهوم عدم تقارن اطلاعات به بازارهای سرمایه 35
1-2-4-2 مبانی نظری تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش اوراق بهادار 36
2-2-4-2 عدم تقارن اطلاعاتی و دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام 38
3-2-4-2 نظریه بازار کارای سرمایه.. 41
5-2 اطلاعات جدید و سرعت تعدیل قیمت های سهام.. 44
7-2 بخش چهارم: پیشینه تحقیق.. 48
3-3 جامعه مطالعاتی و نمونه آماری.. 55
5-3 مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیرهای تحقیق.. 56
4-5-3 متغیر کنترل (اندازه شرکت).. 58
6-3 مدل آماری تحقیق به تفکیک فرضیه ها.. 58
1-6-3 مدل آماری فرضیه اصلی تحقیق.. 58
7-3 روش های جمع آوری اطلاعات.. 59
8-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها.. 59
1-8-3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی.. 60
4-8-3 آزمون نرمال بودن (کولموگروف - اسمیرنوف).. 62
5-8-3 آزمون خود همبستگی (دوربین – واتسن).. 62
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها.
2-4 شاخص های توصیفی متغیرها.. 65
3-4 روش آزمون فرضیه های تحقیق.. 66
4-4 بررسی نرمال بودن متغیرهای وابسته.. 68
5-4 نتایج آزمون فرضیه اصلی اول تحقیق.. 68
1-5-4 نتایج آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق.. 70
2-5-4 نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم تحقیق.. 72
3-5-4 نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم تحقیق.. 74
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات.
2-5 نتیجه آزمون فرضیه اصلی اول تحقیق.. 79
1-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق.. 79
2-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم تحقیق.. 80
3-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی سوم تحقیق.. 80
1-4-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های فرضیات تحقیق 82
2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی.. 82
پیوست الف : جامعه مطالعاتی تحقیق.. 85
پیوست ب: خروجی های نرم افزار.. 93
پایان نامه بررسی تأثیر اندازه شرکت بر رابطه بین سطح تمرکز مالکیت و عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران