پایان نامه کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
گرایش تعلیم و تربیت
همراه با پرسش نامه
211 صفحه
چکیده:
مطالعۀ حاضر با هدف بررسی نقش آموزش پیش دبستانی در تحول شناختی دانش آموزان پایۀ اول دورۀ ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش مورد استفادۀ در این مطالعه روش پس رویدادی و جامعۀ مورد مطالعه شامل کلیۀ دانش آموزان پایۀ اول دورۀ ابتدایی شهر ملایر بود که در سال تحصیلی 1392-1391 اشتغال به تحصیل داشتند. از این تعداد 180 نفر به عنوان نمونۀ آماری و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون معمای مفرح و چالش برانگیز بیکن و همکاران، (2001) استفاده شد. این آزمون دارای 21 پرسش بسته پاسخ چهار گزینه ای است که مراحل تحول شناختی (پیش عملیاتی، منطق عملیات عینی و صوری) و همچنین زیر سطوح تحول شناختی (سه زیر سطح عملیات عینی، دو زیر سطح انتزاعی) را اندازه گیری می کند. برای تحلیل ویژگی های نمونه از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و..) و برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های خی دو چندبعدی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج آزمون خی دو چندبعدی نشان داد که بین فراوانی سطوح تحول شناختی دانش آموزان پایۀ اول پیش دبستانی رفته و همتای پیش دبستانی نرفته آن ها تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که اگرچه آموزش در دورۀ پیش دبستان می تواند یکی از عوامل پیش بینی تحول شناختی در آینده قلمداد شود، اما این تفاوت در سطح آماری معنادار نیست. همچنین نتایج نشان داد که از میان عوامل مختلف سهیم در تحول شناختی دانش آموزان، تنها تحصیلات پدر می تواند به طور معناداری تحول شناختی را پیش بینی کند.
مطالعۀ نقش آموزش پیش دبستانی در تحول شناختی دانش آموزان پایۀ اول ابتدایی