مقدمه:
بسته بندی به عنوان یک ابزار کارآمد سالهاست که مورد نظر کارشناسان علم بازاریابی قرار گرفتهاست. استفاده از انواع مختلف بسته ندی ضمن اینکه قابلیت نگهداری بهتری را به کالا میبخشددر کسب سهم بالاتری از بازار برای کالای مورد نظر نیز مؤثر است.
نظریه پردازان بازاریابی ، دو نقش مهم برای بسته بندی متصور هستند که عبارتند از نقش Protevtiveو نقش Promotive. چنانچه از واژه به کار گرفته شده برای این نقش ها نیز برمیآید نقش نخست به وجه نگهداری و دوام حاصل از بسته بندی و نقش دوم به جنبه آگاهی دهنده و پیش برنده بسته بندی اشاره دارد.
از دیگر سو تتوجه ناگافی به موازین بسته بندی بهداشتی موجب گشته ایت که محصولات مختلف غذایی کشور علیرغم دارابودن کیفیت بسیار خوب در بدو تولید به دلیلپیدایش پارهای آلودگیهای ثانویه و یا عرضه در اندازهها و اشکالی خارج از اساندارد یا پسند بازار هدف نتوانند به بازارهای جهانی راه یافته و مسیررا برای افزایش سطح تولید داخلی هموار نمایند. دیهی است با اجرای طرح های فرآوری و بسته بندی بهداشتی، محصولات عذایی تولیدی کشور، قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را در بازارهای جهانی خواهند داشت.
همچنین با توجه به بازار تقاضای مطلوب داخلی برای انواع ادویهجات، حبوبات و سایر محصولات غذایی گرانول یا پودری، لزوم توجه بیشتر به بسته بندی این مواد به منظور افزایش سهولت دسترسی (عرضه) و نگهداری مشخصتر می شوذ. ضمن انگه پرداختن به این موضوع دارای توجیه مناسب اقتصادی بوده و با اجرای این طرح ، می توان بستر مناسبی را برای اشتغال نیروهای مار و نیمه ماهرفراهم آورد.
دانلود طرح توجیهی بسته بندی مواد غذایی