رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلودمقاله مقدمات ظهور

اختصاصی از رزفایل دانلودمقاله مقدمات ظهور دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

 

 

ابن شرف بس که به مسکین درت مِسکینم هرگز آنقدر ندارم که شوم مِسکینت
«اللّهمَّ صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم»!
دنیا، میدان تنازع حق و باطل، و سرای پیروزی‏ها و شکست‏های گذرای این دو جبهه بوده و خواهد بود:«وتلک الأیّام نُداوِلُها بین النّاس»؛ این روزگار [گاهی فتح و غلبه، گاهی شکست و مغلوبیّت] را ما میان خلایق می‏گردانیم.1
آن چه در این میان، امید بخشِ دل خسته‏ی مؤمنان است، فرجام گرم و شیرینی است که قرآن کریم برای این درگیری نوید داده است: «إنّ الذین یُحادّونَ اللّهَ ورَسولَهُ أولائک فی الأذلّین* کتب اللّهُ لاَءغلِبَنَّ أنا و رُسُلی»کسانی که با خدا و رسول‏اش مخالفت می‏کنند، آنان در پَست‏ترین مرتبه‏ی ذلّت‏اند. خداوند، چنین حتم گردانید که البته من و فرستادگان‏ام، [بر دشمنان] غالب می‏شویم.2
زبانِ «کتب اللّه...»، نشانه‏ی اراده‏ی حتمی خدا است.
گویا، مسیر سربلندی و غلبه‏ی حق و تحقّق آن فرجام روشن، تنها از راه آن میدان درگیری و نزاع می‏گذرد. که در آیه دیگری چنین آمده است: «بَل نَقذِفُ بالحقّ علی الباطِل فَیَدمِغُهُ فإذا هو زاهقٌ»3؛ بلکه ما، همیشه، حق را بر باطل پیروز می‏گردانیم تا باطل را محو و نابود سازد.
در این باره، آن چه حایز اهمّیّت است، این است که «آیا نوید چنین فرجام زیبایی، کُشنده‏ی مسئولیّت‏های انسانی و تاریخی پیروان حق خواهد بود. و یا این که هواداران جبهه‏ی حق، در عین امیدواری و دل دادگی به این قبیل بشارت‏ها، باید حرکتی هماهنگ با قانون‏ها و سنّت‏های حاکم بر هستی، در جهتِ فراهم آوردن و زمینه سازی آن روز موعود داشته باشند؟». این جا است که ضرورت بحث از علل، عوامل، شرایط و زمینه‏های ظهور، آشکار می‏شود و آدمی را در پی کنکاش از آن‏ها وادار می‏سازد.
زمینه‏های ظهور، نوشتاری است که سعی کرده با استمداد از آیات و روایات و سنّت‏های الهی حاکم بر هستی، گامی در این جهت بردارد.
فصل یکم ـ کلّیات
الف) تعریف:
واژه‏ی «مقدمات»، جمعِ «مقدمه» می‏باشد، در لغت عبارت است از «اموری که برای شروع در امری لازم هستند»،4 و در اصطلاح، «مقدمات ظهور» به اموری گفته می‏شود که وجود آنها پیش از ظهورِ منجی موعود، حضرت حجة‏بن الحسن العسکری(علیهماالسلام)، بایسته است؛ چرا که با فراهم آمدن این مقدمات، مقتضیات ظهور فراهم گشته و موانعِ آن برطرف می‏گردد.
گفتنی است عرصه‏ی پژوهش در نوشته‏ی حاضر، در دایره‏ی فرهنگ لغات عربی رقم خورده است، بر همین اساس باید دانست که واژگان ذیل در بردارنده‏ی معنای مورد نظر می‏باشند:
1ـ وطأ؛ که در بردارنده‏ی معنای هموار سازی است. و عبارتِ «وَطَّأَ الشی‏ءَ» به معنای «آن چیز را آماده و مهیّا ساخت»5 آمده و در حدیث نیز چنین آمده است: «یخرج [اُ]ناس من المشرق فَیُوطِّئونَ للمهدی یعنی سلطانه»6 (از مشرق زمین مردانی خروج می‏کنند و برای حضرت مهدی(علیه‏السّلام)، حکومتش را آماده می‏سازند)
2ـ مهد؛ که در بردارنده‏ی معنای آماده سازی است، و عبارت «مَهَّدتُ الأمر» یعنی «آن کار را آماده کردم»7، چنان که این آیه شریفه می‏فرماید: «مَن عمل صالحا فلأنفسهم یَمهدون»8 (آنها که کار شایسته انجام می‏دهند، سود خود را آماده می‏سازند).
3ـ هی‏ء: که متضمن معنایِ، اصلاح و برطرف کردن نواقص، حاضر نمودن، و فراهم سازی است. همانطور که در آیه شریفه آمده: «فقالوا ربّنا آتنا من لدنک رحمةً و هیّی‏ء لنا مِن أمرِنا رَشَدا» (و گفتند: پروردگارا ما را از سوی خودت رحمتی عطا کن و راه نجاتی برای ما فراهم ساز).9
ب) انقلابی از طرق عادی (طبیعی)
یکی از مطالب مهمّی که در میان آیات نورانی قرآن، بارها، مورد تصریح قرار گرفته، مسئله‏ی «قانون‏های حاکم بر جهان هستی و تاریخ و جامعه» است.
طبق آیات فروانی، تاریخ بشر و سرنوشت انسان‏ها در دایره‏ی نظام خاصّی رقم می‏خورد که در آن، هرگونه دگرگونی و انقلابی، تابعِ یک سلسله قوانین مشخّص و معیّنی است که به اراده‏ی خداوند برای تدبیر جهان به اجرا در آمده است. در تعابیر قرآنی، از آن‏ها، با عنوان «سنّت‏های الهی» یاد شده است.10
شاید بتوان یکی از این سنّت‏ها را «سنّتِ دریافت پاداش به اندازه‏ی تلاش و کوشش» نامید. طبق این سنّت، بهره‏مندی از نعمت‏های الهی به میزان سعی و تلاش آدمی بستگی دارد و این انسان ست که در پرتو اختیار، با عملِ خویش، یا جامعه را به پیش می‏برد و تاریخ را تکامل می‏بخشد و یا به خاطر سستی و عدم تلاش، قابلیّت دریافت نعمت‏های الهی را از دست می‏دهد و در سرازیری سقوط قرار می‏گیرد. قرآن کریم، در رابطه با این سنّت، چنین می‏فرماید: «وَ أنْ لیسَ للإنسانِ إلاّ ما سَعی * وأنَّ سَعیَهُ سوفَ یُری * ثم یُجْزاهُ الجَزاءَ الأوْفی»11؛ (برای انسان، بهره‏ای جز سعی و کوشش او نیست، و تلاش او، به زودی، دیده می‏شود سپس به او جزای کافی داده خواهد شد). بنابراین، اعطای نعمت‏های الهی، اعم از مادّی یا معنوی، در زندگی دنیا و یا در سرای آخرت، بسته به چگونگی تلاش و کوشش انسان است. این، قانونی است که برای تمامی امّت‏ها، یک سان است و هیچ قومی از این قانون استثنا نشده است.
البته باید در نظر داشت که در کنار این سنّت، قانونِ امداد رسانی و تأییدات غیبی خداوند که در مواقع لزوم برای یاریِ انسان‏های پاک و مصلح به اجرا در می‏آید، تحت الشعاع واقع نمی‏شود، بلکه هر گاه ایشان به وظایف خویش در قبال تکالیف الهی عمل کنند، آن سنّت نیز به اجرا در خواهد آمد. خداوند متعال، در آیه‏ی هفتم سوره‏ی محمّد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «یا اَیُّها الذین ءامنُوا إنْ تَنصرُوا اللّهَ یَنصُرْکم و یثبِّت أقدامکم»؛ (ای کسانی که ایمان آورده‏اید! اگر [آیین] خدا را یاری کنید، شما را یاری می‏کند و گام‏هایتان را استوار می‏دارد.)
در این آیه‏ی شریف، خداوند متعال، مرحله‏ی فعلیّت رسیدنِ سنّتِ نصرت و یاری مؤمنان را مشروط به انجام دادن وظیفه‏ی ایشان ـ که همان نصرت دین خدا و تحمّل سختی‏ها است ـ کرده است.
بنابراین، یک انسان مؤمن، در عین حال که معتقد به امدادهای غیبی و یاری رسانی خداوند متعال است، هیچ گاه این مطلب اساسی را فراموش نمی‏کند که جهان هستی، عالم اسباب و مسبّبات است و انسان برای رسیدن به مقصود خویش باید کمر همّت را ببندد و از طریقی که سنّت الهی است، مطلوب خویش را به دست آورد. امام صادق (علیه‏السّلام) در این باره می‏فرماید: «أبی الله أنْ یجری الأشیاءَ إلاّ بأسبابٍ12؛ اراده‏ی خداوند، چنین تعلّق گرفته که هیچ چیزی جز بواسطه‏ی أسباب‏اش محقَّق نشود.».
بر همین اساس، شکستن شوکت متجاوزان و از بین بردن صاحبان ستم و گمراهی، محو کردن شبکه‏های دروغ پراکنی و انحراف و ویران ساختن مراکز بی دینی و بیدادگری، هدفی است که جز با پیمودن مسیری که قانون حاکم بر هستی پیش روی انسان‏های شایسته قرار داده، ممکن نخواهد بود.
این قانون، همان فراهم کردن اسباب و شرایط پیروزی حق بر باطل است که به تحقیق، مسیری است آکنده از سختی‏ها و دشواری‏ها. در روایتی از امام باقر (علیه‏السّلام) چنین رسیده است: «... لیس مِنّا أهلَ البیت أحدٌ یَدفعُ ضَیما و لایَدعو إلَی حقٍّ إلاّ صَرَعتهُ البلّیة...؛13 کسی از ما خاندان نیست که به دفع ستم یا فراخواندن به سوی حقّی برخیزد، مگر این که گرفتاری دامن گیرش می‏شود.».
بنابراین، همان طور که حاکمانِ ستم پیشه‏ی دنیا، از ابتدای تاریخ تا کنون و از اینک تا هنگام برپایی حکومت عدالت پیشه‏ی حضرت مهدی (علیه‏السّلام) با ابزار معمولی و از مسیر طبیعیِ حوادث (رویدادهای) روزگار، به قدرت رسیده‏اند و تازیانه‏ی ستم‏های پنهان و آشکار خویش را بر گُرده‏ی انسان‏های پاک سیرت فرود آورده‏اند،14 سقوط و نابودی و ذلّت آنان به دست حضرت مهدی موعود (علیه‏السّلام) نیز با ابزار و وسایل موجود در عالم هستی صورت خواهد گرفت.
آخرین فرستاده‏ی خدا، پیامبر گرامی اسلام (صلّی‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) برای برپایی و تأسیس حکومت اسلامی خویش، همین مسیر را پیمود و با تلاش و کوشش، مشکلات و سختی‏ها را پشت سر نهاد و عزّت بندگان شایسته‏ی خدا را به ارمغان آورد. این، نکته‏ای است که امام باقر (علیه‏السّلام) در بخشی از سخنان خود به بشیر نبّال متذکّر آن می‏شوند. بشیر می‏گوید:
... لمّا قدمتُ المدینة، قلتُ لأبی جعفر (علیه‏السّلام): «إنَّهم یقولون إنَّ المهدیَّ لوقام لاستقامَت لَهُ الأُمورُ عفوا، و لایُهریق محجمة دمٍ.». فقال: «کلاّ! والذی نفسی بیده! لواستقامت لاِءحدٍ عفوا، لاستقامت لرسول اللّه (صلّی‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) حین أدمیت رباعیتُه، و شُجَّ فی وجهِهِ! کلاّ! والذی نفسی بیده! حتّی نمسَح نحن و أنتم العرق والعلق، ثم مسح جبهتَه.».15
هنگامی که به مدینه رسیدم، به امام باقر (علیه‏السّلام) عرض کردم: «آنان می‏گویند: "هنگامی که مهدی (علیه‏السّلام) قیام کند، کارها، به خودی خود، برای او سامان می‏گیرد و حتّی به اندازه‏ی حجامتی هم خون نمی‏ریزد".». حضرت فرمود: «هرگز چنین نیست! سوگند به آن که جان‏ام به دست او است! اگر قرار بود کارها برای کسی به خودی خود سامان بگیرد، هر آینه، برای رسول خدا سامان می‏گرفت، در آن روز که دندان‏هایش شکست و صورت‏اش مجروح گشت! نه! قسم به آن که جان‏ام به دست او است! چنین نخواهد شد تا آن که ما و شما، عرق و خون را از چهره‏ی خود پاک کنیم.»، سپس به پیشانی خود دست کشید.
البتّه باید توجّه داشت که آن چه در این روایت شریف مورد اشاره قرار گرفته، گوشه‏ای از سختی‏ها و مشقّاتی است که یاوران امام زمان (علیه‏السّلام) باید به جان بخرند؛ چرا که سنّت جاری بر عالم هستی چنین اقتضا می‏کند که هدف، هر قدر بزرگ‏تر و با ارزش‏تر باشد، رسیدن به آن نیز سخت‏تر و مشکل‏تر خواهد بود و آدمی به اندازه‏ای که تلاش کند، نتیجه برداشت می‏کند. اگر قرار باشد که انسان‏های صالح، به دنبال برپایی حکومت عدلی ـ که ولایت الهی را در سرتاسر جهان محقق سازد ـ باشند، باید به اندازه‏ی این هدف والا نیز تلاش کنند و سختی‏ها را هموار کنند؛ چرا که بدون شک، حکومتی با چنین آرمان بلند، آن هم در گستره‏ی جهان، به آسانی شکل نمی‏گیرد؛ زیرا، پر واضح است که حاکمان جهان خواری که زیر سایه‏ی سرپرستی شیطان، در طول تاریخ، ظلم‏ها و بیدادگری‏های خود را در پهنه‏ی زمین به اجرا در آوردند، در راه پایداری و استمرار تشکیلات شیطانی خویش، از هیچ کوششی دریغ نکنند و در برابر برپا کنندگان حکومت الهی به مخالفت برخواهند خاست و با ایشان به ستیز می‏پردازند، آن هم در موقعیّتی که شبکه‏ی بیدادگری متمردان و مستکبران دنیا، هر چه به زمان قیام امام عصر (علیه‏السّلام) نزدیک‏تر می‏شود، گسترده‏تر و قوی‏تر می‏شود.
از سوی دیگر نیز هدف و آرمان لشکریان امام زمان(علیه‏السّلام) به مراتب بزرگ‏تر از هدفِ اطرافیانِ پیامبر اکرم (صلّی‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) است؛ چرا که انقلاب حضرت مهدی (علیه‏السّلام) در ادامه‏ی همه‏ی انقلاب‏های انبیا است و تحقّق کامل همه‏ی آرمان‏ها، نویدها، بشارت‏های آنان خواهد بود.
در حدیثی از امام باقر (علیه‏السّلام) این نکته‏ی حایز اهمّیّت، چنین مورد اشاره قرار گرفته است:
«عن أبی حمزة الثمالی، قال: سمعتُ أبا جعفر (علیه‏السّلام) یقول: «إنّ صاحب هذا الأمر لوقد ظَهَر لَقِیَ مِن الناسِ مثلَ ما لقی رسولُ اللّهِ (صلّی‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) وأکثر.»16؛
ابوحمزه ثمالی می‏گوید: از امام باقر (علیه‏السّلام) شنیدم که می‏فرمود: «همانا، هنگامی که صاحب این امر [حضرت مهدی (علیه‏السّلام)] ظهور کند، از جانب مردم؛ با همان چیزی روبه‏رو می‏شود که رسول خدا روبه‏رو شد، بلکه ناملایماتی را که او می‏بیند بیش‏تر است.».
افزون بر این، باید دانست که تحمل این ناگواری‏ها، برای کسانی که می‏خواهند در دولت حضرت امام مهدی (علیه‏السّلام) از جمله‏ی یاران نزدیک آن حضرت باشند، شبانه روزی و به طور مستمر خواهد بود و این طور نیست که فقط در ابتدای نبرد با ستمگران و خون خواران جهان، مدّتی سختی بکشند و بعد از استقرار حکومت، در خوشی و نعمت به سر برند.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  65  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلودمقاله مقدمات ظهور
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد