فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:30
فهرست مطالب:
تعریف نظریه۳
تاریخچة نظریه۳
نظریه شخصیت:۸
راههای تشکیل و رشد هویت:۹
خصایص افراد با هویت موفق:۱۱
ماهیت انسان:۱۳
روان درمانی۱۴
مفهوم اضطراب و بیماری روانی:۱۷
فرآیند درمان:۱۸
اصل اول: ارتباط و درگیری عاطفی۲۱
توجه و تأکید بر رفتار کنونی و نه براحساسات:۲۳
تأکید بر زمان حال:۲۴
قضاوت ارزشی۲۵
طرحریزی۲۵
تعهد نسبت به طرح تهیه شده:۲۷
امتناع از تنبیه:۲۹
راهبردهای واقعیت درمانی۳۰
منابع
تعریف نظریه
واقعیت درمانی مجموعهای از اصول نظری و عملی است که در دهة 1950 میلادی توسط روانپزشکی به نام ویلیام کلاسر مطرح شد و در سال 1965 میلادی مبانی آن در کتاب واقعیت درمانی به طور منظم و سازمان یافتهای انتشار یافت. واقعیت درمانی نوعی روان درمانی است که در آن سعی میشود با توجه به مفاهیم واقعیت، مسئولیت، امور درست و نادرست در زندگی فرد، به رفع مشکلات او کمک شود.
در این نظریه از طریق تعیین طبیعت انسان، تعیین قوانین رفتاری و طرح چگونگی فرایند درمان، به افرادی که نیازمند کمک و روانیاری هستند کمک میشود.
تاریخچة نظریه
گلاسر در سال 1925 میلادی در ایالت اوهایو امریکا متولد شد و تحصیلات خود را از آنجا شروع کرد. (شهر کلیولند) در سال 1953 در دانشکده پزشکی دانشگاه رزرو غرب به پایان رسانید و در سن 19 سالگی موفق به اخذ درجه مهندسی شیمی شد. در 23 سالگی یک درجه روانشناسی بالینی گرفت. در 28 سالگی پزشک شد.
پس از اتمام تحصیلات پزشکی به فراگیری روانپزشکی در مرکز مدیریت بازنشستگان ارتش و دانشگاه کالیفرنیا واقع در شهر لوسآنجلس پرداخت.
گلاس در سال 1975 میلادی رئیس مرکز تربیت معلم شد که با کالج لاورن روی هم بیش از 25 هزار کارآموز داشت که فعالانه سرگرم کار و مطالعه و تحقیق در زمینه پیاده کردن مبانی واقعیت درمان بودند و میکوشیدند تا مدارس بوجود آورند که در آنها شکست و مردودی به حداقل ممکن کاهش یابد همین طور افکار و عقایدش را از طریق تلویزیونهای آموزشی پخش میکرد و در مؤسسات اصلاح، کلینیکهای روانپزشکی، بیمارستانهای دولتی، مراکز بازآموزی به کارهای عملی اشتغال داشت. گلاسر از ترویج عقاید خود در بین عوام فروگذار نمیکرد و در مؤسسه واقعیت درمانی واقع در لوسآنجلس غربی به کسانی که علاقهمند به فراگیری شیوههای درمانی و تربیتی او بودند آموزشهای لازم را برای استفاده در کار و زندگی روزمرهشان ارائه میداد. و با آنها به مشورت میپرداخت.
مهمترین مؤسسهای که در گلاسر در آنجا به آزمایش اصول نظریات خود پرداخت و به اعتبار و سودمندی آنها پیبرد مدرسه دخترانه ونتورا بود که برای کمک به دختران بزهکار تأسیس شده بود.
او ماحصل فعالیتهای ذهنی و عملی خود را در دو کتاب بسیار ارزنده و ساده و عملی با عناوین مدارس بدون شکست و واقعیت درمانی به چاپ رسانده است.
گلاسر، براثر تجربیاتی که طی سالهای 1956 تا 1961 در مدرسه دخترانه ونتورا بدست آورده بود کتابی با عنوان سلامت روانی یا بیماری روانی نوشت؟ که اولین اثر او بود و پایه و اساس واقعیت درمانی قرار گرفت.
گلاسر واژه واقعیت درمانی را برای اولینبار در سال 1964 در مقالهای با عنوان «واقعیت درمانی یک شیوة واقعبینانه برای تبهکاران جوان به کار برد.
گلاسر در سال 1965 کتاب واقعیت درمانی را نوشت و بعد از آن به تصحیح اصول واقعیت درمانی و موارد کاربرد آن پرداخت و سرانجام نحوة استفاده از آن را در زمینه تعلیم و تربیت در کتاب مدارس بدون شکست تدوین کرد. در کتاب مدارس بدون شکست او بر این اعتقاد است که ما هرگز در اصلاح جوانان و مردم موفق نخواهیم شد، مگر آنکه از مجرای تعلیم و تربیت وارد شویم و بچهها را از ابتدای کودکی با نظام تعلیم و تربیت درگیر کنیم که به قدر کافی امکان چشیدن طعم موفقیت را بر ایشان فراهم آورد و شکست را به حداقل ممکن برساند تا اینکه بتواند در سایه کسب یک هویت موفق در اجتماع به نحو موفقیتآمیزی ایقای نقش کند. مرکز آموزشی و کارورزی مربیان هم نهادی بود که به دنبال عقاید مطرح شده در این کتاب برای تربیت معلمان ورزیده مکاروان تأسیس شد.
مقاله واقعیت درمانی