فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:30
فهرست مطالب:
مقدمه 1
فصل اول 3
طرح تحقیق 4
اهمیت و ضرورت تحقیق 4
اهداف تحقیق 4
ارائه فرضیه 5
روش تحقیق 5
فصل دوم 6
موقعیت طبیعی استان گلستان 7
موقعیت سیاسی 7
موقعیت اجتماعی و ترکیب قومی و نژادی 7
موقعیت فرهنگی 8
فصل سوم 9
تعریف کودکان خیابانی 10
بررسی وضعیت زندگی کودکان خیابانی در استان گلستان 12
وضعیت اجتماعی و خانوادگی کودکان خیابانی 14
کودکان خیابانی بیشتر از چه قشری هستند؟ 14
فصل چهارم 16
توزیع فراوانی پذیرش شدگان بر حسب ماههای سال در سطح استان گلستان 17
توزیع فراوانی پذیرش شدگان بر حسب تحصیلات 18
فصل پنجم 20
انواع سوء استفاده از کودکان خیابانی 21
عوامل تهدید کننده سلامت کودکان خیابانی 22
پدیده خانهگریزی و چشماندازهای جهانی آن 22
نتیجهگیری 24
پیشنهادات 26
منابع 29
مقدمه
گسترش شهرنشینی، نرخ بالای بیکاری جوانان و تورم، به تدریج فشارهایی را بر ضعیفترین اعضای جامعه یعنی زنان و کودکان وارد میآورد. در مورد پدیده بچههای خیابانی، کودکان معلول، فرزندانی که سرپرست خانواده هستند، کار کودکان و کودکآزادی اطلاعات محدودی دست است. همانند سایر کشورها، معضل کودک آزاری، به تدریج مورد شناسایی قرار میگیرد. قوانین ایران حداقل سن استخدام و شرایط استخدام افراد کم سن و سال را تعیین کرده است. در عمل، اما کودکانی که بیرون از حیطه نظارت رسمی و در مشاغل سازمان نیافته بکار اشتغال دارند و این به معنی باز ماندن آنان از تحصیل است.
با توجه به مسیر تجارت مواد مخدر که از ایران میگذرد، حمایت از کودکان در برابر استعمال غیرقانونی و خرید و فروش مواد مخدر به تدریج به صورت یک مساله درمیآید. افزایش اعتیاد به مواد مخدر ممکن است به افزایش میزان ابتلاً به ویروس ایدز منجر و به یک معضل تبدیل شود.
ایران قوانین جداگانهای برای نوجوانان معارض ندارد. امکانات موجود برای این نوجوانان معمولاً ناکافی به نظر میرسند. به طور سنتی، اکثر موسسات تربیتی و اصلاحی، ماهیتی تنبیهی داشتهاند، اما در حال حاضر آگاهی بیشتری نسبت به نیاز به اتخاذ روش انسانی و مثبت در بازپروری کودکان مشاهده میشود.
بررسیهای جدید و روشهای مشارکتی، بینش بهتری را در مورد مسائل و نظرات نوجوانان، کودکان مقیم مراکز بازپروری، بچههای خیابانی و سایر کودکانی که باید از برنامههای مبتنی بر حقوق کودک برخوردار شوند، فراهم میآورند. برگزاری جلسات نظرخواهی با سایر همکاران برنامههای توسعه و گروههای ذیربط منجر به ظهور نوعی تفاهم در مورد اولویتها شده و وحدت نظر جدیدی را پدید آورده است.
بیش از 97 درصد از کودکان بین 6 و 10 سال در مدارس ابتدایی ثبتنام میکنند و بیش از 90 درصد از آنان دوره ابتدایی را به پایان میرسانند. قرار است لایحهای به مجلس تقدیم ود که به موجب آن آموزش ابتدایی تا 9 سال تحصیلی اجباری گردد. با اینکه آموزش ابتدایی رایگان است، بسیاری از خانوادهها باید هزینههای گزافی را برای خرید لوازم التحریر، روپوش مدرسه، خوراک دانشآموزان و رفت و آمد به مدرسه تقبل کنند. این امر یکی از دلایل اصلی نفرستادن کودکان و غالباً دختران به مدرسه تلقی میشود.
فصل اول
طرح تحقیق
در گستره تاریخ از بدور تشکیل نخستین واحد اجتماعی، انحرافات اجتماعی به چشم میخورد تا جایی که میتوان چنین پنداشت که آسیبهای اجتماعی، با زندگی اجتماعی بشر عجین شده در پوشش تاریخی با توجه به شرایط و موقعیتهای مکانی و زمانی انواع مختلفی از رفتارهای مجرمانه و بزهکارانه و حالات غیراخلاقی پدیدار است.
اهمیت و ضرورت تحقیق
افزایش رو به تزاید جمعیت در دو دهه گذشته، ساخت جمعیتی کشور ما را دگرگون نموده و این امر آسیبپذیری هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان ما را به لحاظ جمعیتی جوان چندین برابر نموده است. گسترش شهرنشینی، نرخ بالای بیکاری جوانان و تورم به تدریج فشارهایی را بر ضعیفترین اعضای جامعه یعنی زنان و کودکان وارد میآورد.
نگرانی و علاقه نسبت به مطالعه این پدیده و کشف علل و عوامل آن، شتاب فزایندهای دارد و زیانهایی که به جامعه وارد میشود، این مشکل را از دیرباز گریبانگیر ما بوده، اما مسئولین در حل این مشکل، توفیق کمی داشتهاند. تحقیق حاضر با توجه به اهمیت مساله و با درنظر گرفتن همه محدودیتها، برای شناخت بیشتر عوامل این پدیده طرحریزی شده است.
اهداف تحقیق
هدف از تحقیق، رسیدن به جواب مسائل و مشکلات از طریق علمی است. هدف اساسی این تحقیق، شناخت دیدگاههای بچههای خیابانی نسبت به عوامل زمینهساز گرایش به انحرافات اخلاقی بزهکاری و .... و تهیه پرسشنامه به منظور شناسایی بیشتر این کودکان، کشف عوامل و علل این معضل و انعکاس عوامل مربوط به ادارات و نهادهای مربوطه جهت استفاده از امکانات و توان آنها در رفع و تعدیل این معضلات و شناخت عوامل خانوادگی و ... میباشد.
مقاله بررسی وضعیت کودکان خیابانی