چکیده : هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط میان استقلال، تحمل ابهام، استراتژیهای خواندن و درک مطلب زبان آموزان بوده است. بدین منظور، از 130 نفر از دانشجویان سال دوم و سوم رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاههای پیام نور تهران و قزوین که حداقل 45 واحد درسی را گذرانده بودند خواسته شد تا به یک تست درک مطلب (PET) و سه پرسشنامه مرتبط با استقلال زبان آموزان، تحمل ابهام (SLTAS) و استراتژیهای خواندن (SORS) پاسخ دهند. پس از کنار گذاشتن پاسخنامه های ناقص، 106 مورد نهایی در تحلیل های آماری بکار گرفته شدند. تحلیل های همبستگی نشان دادند که از نظر آماری ارتباط معناداری میان استقلال و تحمل ابهام؛ استقلال و استراتژیهای خواندن؛ استراتژیهای خواندن و درک مطلب وجود دارد. با این وجود تحلیل های مذکور ارتباط آماری معناداری میان استقلال و درک مطلب؛ تحمل ابهام و درک مطلب؛ تحمل ابهام و استراتژیهای خواندن را عیان نمی سازند.
پایان نامه : ارتباط میان استقلال، تحمل ابهام، استراتژیهای خواندن و درک مطلب زبان آموزان - به زبان انگلیسی 121 صفحه