چکیده : اختلال نارسایی توجه/فزون جنبشی با سه نشانه اصلی تعریف می¬شود. این سه نشانه عبارتند از : نارسایی توجه، فزون جنبشی و تکانشگری. این ویژگی¬ها به طور اساسی قبل از 7 سالگی قابل تشخیص¬اندو در طول رشد پایدار می¬مانند این ویژگی آشکارترین رفتار این کودکان است ، به ترتیبی که معمولاً والدین آن را به عنوان نخستین مشکل کودک ذکر می¬کنند. فراوانی این اختلال در حدود 10 تا 20 درصد کودکان مدرسه رو،یاگاهی در حدی کمتر ، یعنی حدود 3 تا 7 درصد گزارش شده است. به لحاظ میزان ابتلا ، پسران مبتلا سه برابر دختران برآورد می¬شوند و این اختلال در 50 تا 80 درصد کودکان شناسایی شده ، تا دوره نوجوانی ودر 30 تا 50 درصد از آنها تا دوره¬ی بزرگسالی ادامه خواهد یافت . این اختلال در دوران رشد مشکلهای متعددی ایجاد می¬کند که عمده¬ترین آنها عبارتند از: پیشرفت تحصیلی اندک ، رفتار اجتماعی ضعیف ( مانند پرخاشگری و ضعف در دوستیابی )، اضطراب ؛ بزهکاری ؛ استفاده از مواد مخدر، مشکل در ازدواج و شغل و..... . این کودکان در واقع کارهایی را انجام می¬دهند که کودکان دیگر به آنها فکر می¬کنند ، ولی آنها راانجام نمی¬دهند . از همین رو، برخی دانشمندان این اختلال را "اختلال کنترل تکانش" می¬دانند . با توجه به اصول طراحی و وظایف یک طراح که رفع نیاز گروهی خاص به عنوان استفاده گر میباشد و با بازگشتی به جامعه و مشاهده کاستی¬های موجود در زمینه نیازهای کودکان بیش فعال و به طور خاص اتاق این کودکان این فکر به وجود آمد که چگونه می¬توان فرهنگ زندگی یک کودک را باروندی مستمر ، و مداوم و پیشرو بهینه کرد به گونه ای که در چارچوب نگاه درمانی باشد..بنابراین ایده ابتدایی ، طراحی مبلمان اتاق خواب کودک بیش فعال که به طور خاص با شرایط کنونی زندگی در شهرهای بزرگ و مطابق با وضعیت پدرها و مادرها که عموماً دارای وقت کمی برای رسیدگی به کودک و نیازهای او دارند ،مد نظر قرار گرفت و بعنوان موضوع پایان نامه دوره آموزشی طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب و مورد تائید اساتید محترم دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز قرار گرفت. در این رساله سعی بر این بوده است که مطالب جمع¬آوری شده در ارتباط با موضوع به صورتی طبقه بندی شده ارئه گردد. در بخش پایانی اتودهای آزاد ، ارزیابی و طرح نهایی همراه با نقشه¬های مربوط آورده شده ، ضمائم و و منابع نیز در پایان رساله قرار داده شده است.
پایان نامه : طراحی اتاق کودکان بیش فعال