مقاله با عنوان فوق که در اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی ارائه شده آماده دانلود می باشد.
محل برگزاری کنفرانس:شیراز
سال برگزاری کنفرانس:1389
تعداد صفحات مقاله:9
محتویات فایل: فایل زیپ حاوی یک pdf
چکیده
امروزه سازمانها نمیتوانند با تعداد اندکی افراد خلاق و کارآفرین و یا اجرای چند طرح کارآفرینانه بر رقبای کوچک، چابک، منعطف، نوآور، فرصتگرا، و کم هزینه فایق آیند، آنها باید شرایطی را فراهم کنند تا همه کارکنان روحیه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی پیدا کرده و بتوانند به راحتی، مستمر و بطور فردی یا گروهی فعالیتهای نوآورانه و کارآفرینانه خود را به اجرا درآورند. سازمانها برای به اجرا درآوردن و بکارگیری خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در سازمانهای خود، ابتدا باید فرهنگ سازمانی خود را با فرهنگ خلاقانه،نوآورانه و کارآفرینانه منطبق کنند، بدین معنی که سازمانها باید فرهنگی را در میان کارکنان خود رواج دهند که به خلاقیت و نوآوری ، درستی و صداقت، احترام گذاشته و آنها را تقویت کنند.در این فرهنگ باید به کارکنان فرصت داد تا طرحهای ابتکاری خود را به اجرا درآورند و در صورت شکست نیز از حمایت مدیران خود برخوردار شوند. سازمانهای کارآفرین و خلاق با فرهنگ سازی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی سعی میکنند که در تصمیمات ، سیستم عدم تمرکز اِعمال گردد، همچنین از سیستم ارتباطات باز افقی و عمودی استفاده شود تا به یک ایده جدید اجازه دهند به سرعت در سازمان منتشر شود، و اساساً مخاطره پذیری، نوآوری ، کارگروهی و رفتارهای خلاقانه در این سیستم مورد تشویق قرار می گیرد. مطمئناً ایجاد چنین فرهنگی می تواند به عنوان عاملی مؤثر درجهت توسعه سازمان (OD) شناخته شود. چراکه اگر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در سازمان شکل گیرد درحقیقت یکی از مهمترین مبانی و اصول توسعه سازمان (OD) یعنی مشارکت کارکنان و عدم بهرهگیری از جبر به اجرا در می آید. در این مقاله پس از بیان توضیحاتی در مورد مقوله های خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی به بحث در مورد فرهنگ سازی این مقولهها پرداخته، در انتها در مورد اینکه چگونه این فرهنگ سازی می تواند عاملی جهت بهبود و توسعه سازمان باشد،توضیح خواهیم داد.
فرهنگ سازیِ خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی عاملی جهت بهبود و توسعه سازمانها