فرمت فایل:word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات :17
فهرست مطالب :
تحلیل د ینامیکی و بهینه سازی پارامترهای سیستم تعلیق با فنرهای حلقوی و پارابولیک
2- مدل خودرو و معاملات حاکم بر آن
- انرژی بخشی
4- انرژی پتانسیل
- انرژی استهلاکی
6- نیروهای عمومی
نیروی مقاومت هوا:
- معادلات بار نرمال چرخهای جلو و عقب:
- مدل غیر خطی تایر
- معادلات دینامیکی خودرو:
- بهینه سازی پارامترهای سیستم
نتیجه گیری:
توضیحات
عموماَ رفتار دینامیکی خودرو از دو جهت حائز اهمیت است ، اول از نظر پایداری (Handling) و دوم از نظر راحتی سفر (Ride) که در این پژوهش بهینه سازی پارامترهای سیستم تعلیق برای برآورده کردن هر دو رفتار فوق از روش Box صورت گرفته است . مدل در نظر گرفته شده برای خودرو یک مدل ده درجه آزادی است. ورودی های به سیستم زاویه فرمان به صورت پله ای ( دور زدن با شعاع ثابت ) و جاده به صورت هارمونیک است . تمام پارامترهای سیتم تعلیق ( فنر – دمپر ) و تایر ها به صورت غیر خطی در نظر گرفته شده است . جهت تحلیل نتایج از یک برنامه کامپیوتری که به زبان فرترن نوشته شده استفاده شده است .
عموماَ رفتار دینامیکی خودرو از دو جهت حائز اهمیت است ، اول از نظر پایداری (Handling) و دوم از نظر راحتی سفر (Ride ) ، پارامترهای تعلیق حالت تداخلی دارند یعنی با افزایش یکی دیگری کاهش می یابد و برعکس {1} لذا بررسی رفتار خودرو با در نظر کرفتن پایداری و راحتی سفر بطور همزمان می تواند رفتار کامل خودرو را توجیه نماید . حرکاتی که منجر به احساس ناراحتی در سرنشین خودرو (1) رکات نوسانی قائم (Bounce) حرکت چرخشی حول محور عرضی (pitch) و حرکت نوسانی حول محور طولی (Roll) می باشد {1} اثرات منفی این حرکات میتواند به وسیله بهینه سازی اعضای فنری – استهلاکی خودرو کاهش پیدا کند.
مقاله تحلیل دینامیکی