پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی
گرایش روانشناسی تربیتی
همراه با پرسش نامه
130 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی راهکارهای افزایش میزان مطالعه و شیوه های افزایش میزان و کیفیت آن در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه هفت شهر تهران انجام گرفت. این پژوهش از نوع پیمایشی، علی- مقایسه ای و همبستگی است. جامعه این پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان دخترمقطع متوسطه مدارس منطقه هفت شهر تهران که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند. نمونه با استفاده از جدول مورگان 350 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به دلیل افت نمونه در نهایت نتایج 332 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه 1. پرسشنامه یادداشت زمانی تمام وقت با فواصل زمانی باز 2. پرسشنامه سنجش عوامل موثر بر میزان مطالعه(محقق ساخته)بودکه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه سنجش عوامل موثر بر میزان مطالعه در این پژوهش 90/. محاسبه شد.تجزیه و تحلیل دادهها با استفادهاز آزمونهای آماریTمستقل،خی دو،همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و tتک گروهی مبین آن است که میزان مطالعه مستمر غیردرسی دانشآموزان متوسطه کمتراز2ساعت در روز میباشد. افزون بر این،بینمیزان مطالعه دانشآموزان آشنا و دانشآموزان نا آشنا با شیوههایمطالعه تفاوت معناداری وجود ندارد.همچنین،بین میزان مطالعه و تشویق دانش آموزان دبیرستان های دخترانه رابطه معناداری وجود نداشته و همچنین، بین میزان مطالعه دانشآموزانی که دارای انگیزه هستند و دانش آموزانی که فاقد انگیزه هستند تفاوت معناداری وجود دارد و در نهایت نشان داده شد که میزان مطالعه دانش آموزانی که دارای انگیزه هستند بیشتر از دانشآموزان فاقد انگیزه است.
واژگان کلیدی: مطالعه، کیفیت مطالعه، انگیزه، تشویق، روش مطالعه
بررسی راهکارهای افزایش میزان مطالعه و شیوه های افزایش میزان و کیفیت آن در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه هفت شهر تهران