نوع فایل: word
قابل ویرایش 60 صفحه
جهت دریافت درجه ی کارشناسی در رشته ی روان شناسی
پایان نامه تحصیلی کارشناسی روانشناسی عمومی
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن (خودآگاهی هیجانی، خودابرازی، حرمت نفس، خودشکوفایی، استقلال، همدلی، مسئولیتپذیری اجتماعی، روابط بین فردی، واقعگرایی، انعطافپذیری، حل مسئله، تحمل فشار روانی، کنترل تکانش، خوشبینی و شادمانی) با شوخطبعی در بین دانشجویان دانشگاه شبستر بود. برای دستیابی به اهـداف پژوهش 320 دانشجو با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای هوش هیجانی بار-آن و شوخطبعی در مورد آنها اجراء گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین هوش هیجانی و کلیهی مؤلفههای آن با شوخطبعی رابطهی مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین، از بین مؤلفههای هوش هیجانی، سه مؤلفهی خوشبینی، خودشکوفایی و شادمانی قادر به پیشبینی شوخطبعی هستند.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، شوخطبعی
مقدمه:
با وجود آنکه مفهوم هوش از جمله مفاهیمی است که از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است، اما نکتهی مهم این است که در واقع از آغازِ مطالعهی هوش غالباً بر جنبههای شناختی آن نظیر حافظه، حل مسئله و تفکر تأکید شده است؛ در حالیکه امروزه نهتنها جنبههای غیرشناختی هوش یعنی تواناییهای عاطفی، هیجانی، شخصی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار میگیرند، بلکـه در پیشبینی توانایی فرد برای موفقیت و سازگاری در زندگی نیـز مورد اهمیـت واقـع شدهاند. در همین رابطه، یکی از مهمترین مفاهیم تلفیق دهندهی جنبههای شناختی (مانند تفکر) و غیرشناختی (مانند هیجان)، هوش هیجانی است
پیشینه:
سال های زیادی بر روان شناسان حاکم بود که مهمترین استعداد افراد را بهره هوشی یا هوش بهر(IQ)می نامیدند و با همین استعداد،پذیرش و گزینش کارمندان را انجام می دادند که افراد یا باهوش هستند یا نیستند و به هر حال،چنین زاده شده اند و کار زیادی برای آنها نمی توان انجام داد.این طرز تفکر در جامعه آن زمان که گاردنر آن را "دوران تفکر هوشبهری"می نامد نیز نفوذ کرده بود.کتاب "قالب های ذهن"اثر مهم گاردنر در سال ۱۹۸۳ بیانیه ای در دیدگاه هوش بهری بود به گفته این کتاب،هوش واحد و یکپارچه ای وجود ندارد که موفقیت در زندگی را تضمین کند بلکه طیف گسترده ای از هوش وجود دارند.
فهرست مطالب:
فصل اول
چکیده
مقدمه
پیشینه
تاریخچه
فرضیه
بیان مساله
تعاریف عملیاتی
اهداف تحقیق
اهمیت موضوع
متغیرها و مقیاس سنجش آنها
فصل دوم
هوش وا نواع آن
انواع هوش از دیدگاه ثرندایک
انواع هوش از دیدگاه تورستون
انواع هوش از دیدگاه اشترن برگ
انواع هوش از دیدگاه گاردنر
هوش هیجانی
اندازه گیری هوش هیجانی
انواع مهارتها
مولفه های هوش هیجانی وشرح کامل آنها
فصل سوم
وراثت یامحیط کام موثرند؟
تقسیم بندی افراد براساس IQ و EQ
الگوی رفتاری وا لدین وهوش هیجانی
فصل چهارم
روش پژوهش
جامعه ی آماری نمونه روش هاری آ مارگیری
ابزار وروش جمع آوری اطاعات
یافته های پژوهشی
فصل پنجم
فهرست جداول
نتیجه گیری
محدودیت ها
پیشنهادها
فهرست منابع
پیوستها
منابع و مأخذ:
خشوعی، م. س. (1386). روان شناسی شوخ طبعی. اصفهان: انتشارات کنکاش.
دهشیری، غلامرضا (1382). هنجاریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه هوش هیجانی بار- اون بر روی دانشجویان دانشگاه تهران. پایان نامهی تحصیلی کارشناسی ارشد، تهران:دانشگاه علامه طباطبایی.
گل پرور، محسن؛ آقایی، اصغر و خاکسار، فخری (1384). رابطه هوش هیجانی و مؤلفههای آن با پیشرفتگرایی شغلی در بین کارگران کارخانجات و صنایع. دانش و پژوهش در روانشناسی، سال هفتم، شمارهی 25، 106- 75.
مزلو، ابراهام اچ. (1375). انگیزش و شخصیت. ترجمهی احمد رضوانی. مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
پایان نامه ی رابطه ی بین هوش هیجانی و شوخ طبعی دانشجویان دانشگاه پیام نور شبستر. doc