فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:35
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
بخش اول
فصل اول: کلیاتی در خصوص حقوق مالکیت معنوی
1- مفهوم مالکیت معنوی و اقسام آن 1
2- مقدمه 1
3- اقسام حقوق مالکیت معنوی 2
الف) حق الاختراع 5
ب) کپی رایت و حقوق مشابه آن 7
موضوعات داخل در محدوده کپی رایت 8
حقوق متشکه کپی رایت 9
حقوق مشابه کپی رایت 10
ج) علائم تجارتی و خدماتی 12
علائم تجاری 12
علائم خدماتی 13
علائم جمعی و علائم تضمینی 13
شرایط لازم برای اعطای حمایت از مارکها 14
د) طراحیهای صنعتی و مدارهای همگرا (آی.سی.ها) 15
طراحیهای صنعتی 15
ارتباط موضوع با کپی رایت 15
مدارهای همگرا 16
هـ ) علائم جغرافیایی 17
دو جنبه مختلف حمایت از علائم جغرافیایی 18
و) حفاظت در قبلا رقابت ناجوانمردانه 19
بخش دوم
فصل اول: اجرای حقوق مالکیت معنوی 21
کلیات 21
1- عمل از طریق ادارات مربوطه 22
2- روند کار در محاکم مدنی 23
3- اقدامات کیفری 24
ج) اجرای کپی رایت و حقوق همسایه آن 24
1- تدابیرملی 24
2- تدابیر مرزی 26
3- سرقت معنوی در آثار حقوق تصویری و برنامه های رایانه ای 27
بخش سوم
فصل اول:
الف) حقوق مالکیت معنوی در ایران 30
ب) ایران و سازمان مالکیت معنوی (وایپو) 32
منابع 33
بخش اول- فصل اول
کلیاتی در خصوص حقوق مالکیت معنوی
مفهوم مالکیت معنوی و اقسام آن
مقدمه:
با توجه به اینکه امروزه دانش بشری پیشرفت زیادی کرده است و در تجارت بین مللی، فناوری اندیشه و خلاقیت بیشتر به منصه ظهور می رسد. ارزش تولیدات محصولات دارویی ، کامپیوتری و خیلی از تولیدات دیگری که امروزه وجود دارند بیشتر از اینکه در جنس و ماده فیزیکی محصول باشند بیشتر به خلاقیت و ابتکاری است کا پشت این محصولات خوابیده است. حتی بسیاری از محصولاتی که در نگاه اول به نظر نیاز کمتری به فناوری و تکنولوژی دارندبرای اینکه در بازار جای پایی باز کنند روز به روزخلاقیت بیشتری را طلب می کنند. اینجاست که حمایت از مفهوم اندیشه و و خلاقیت مفهوم مالکیت معنوی را جلوه گر می کند.
مالکیت معنوی از یک منظر عام عبارتست از آن دسته از حقوق و علایق مالکانه که ناشی از فعالیت ذهنی در حوزه های هنری ، ادبی ، علمی و صنعتی می باشد. پس دولتها با تصویب قوانینی به حمایت از این دسته حقوق می پردازندتا به دو هدف عمده دست یابند. یکی اعطای وجهه قانونی حقوق اخلاقی و اقتصادی خالقان این نوع اثر نسبت به انتفاع مادی از آنها و چگونگی دسترسی عامه به این نوع آثار و دوم ارتقاء و اشاعه خلاقیت و ابتکار و استفاده از نتایج آن و تشویق ((تجارت جوانمردانه)) که به توسعه اقتصادی اجتماعی کمک شایانی می کند.
در کل ((حقوق مالکیت معنوی)) را اعطاء حقوق مشخص و محدود به زمان معینی برای کنترل نحوه استفاده از کار و خدمات فکری به تولید کنندگان این آثار ، از این اشخاص حمایت به عمل می آورد. این حقوق به اشیاء فیزیکی که احتمالا ((اثر)) یا ((آفرینه )) ممکن است در آنها قالب گیری یا تجسم یافته باشد مربوط نمی شود بلکه مربوط به نفس آن اثر ذهنی و معنوی می گردند. این قبیل بطور سنتی به دو شاخه عمده تقسیم می گردد:
((اموال صنعتی یا مالکیت صنعتی)) و ((کپی رایت یا حق نسخه برداری))
اقسام مالکیت معنوی :
کنوانسیون موسس سازمان جهانی مالکیت معنوی ((وایپر))که در 14 ژوئیه 1967 در استکلهم منعقد شد در ماده 2 خود چنین می گوید: ((مالکیت معنوی مشتمل است بر حقوق مربوط به :
1- ادبیات و کارهای هنری و علمی
2- اجرای هنرمندان و حقوق مربوط به ضبط و پخش آن
3- طراحی های صنعتی
4- اکتشافات علمی
5- اخترعات در تمام زمینه ها
6- مارکهای تجاری ، مارکهای خدماتی ، نامها و علایم معرفه بازرگانی
7- حفاظت در برابر رقابت ناجوانمردانه
و تمام حقوقی که از فعالیت های ذهنی ،علمی ، ادبی و هنری نشات می گیرد.
قلمرو و بند 1 اشاره به طیف ((کپی رایت)) دارد وآنچه در بند 2 آمده معمولا در ادبیات حقوق مربوطه
))حقوق مشابه)) خوانده می شودیعنی حقوق مشابه کپی رایت و نزدیک به آن.
موارد مورد اشاره در بندهای 3،5و 6 عناصر متشکله بخش ((مالکیت صنعتی)) در حقوق مالکیت معنوی هستند و آنچه در بند 7 آمده را می توان در همان شاخه دسته بندی کرد چنانچه ماده 1 بند 2 کنوانسیون پاریس برای حمایت از داراییهای صنعتی ((مبارزه با رقابت ناجوانمردانه)) را جزیی از قلمرو حفاظت از مالکیت صنعتی به معنای رقابت ناجوانمردانه آورده است.
کار تحقیقی حقوق مالکیت معنوی