لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه13
فهرست مطالب
دستیابی به کلاس جهانی تولید ([i]WCM) و ارتباط آن با سیستم مدیریت کیفیت
اهمیت استانداردهای مدیریت کیفیت
تعریف استاندارد سیستم مدیریت کیفیت
برخی از مزایای استقرار سیستم مدیریت کیفیت
مراحل 19گانة استقرار سیستم مدیریت کیفیت در سازمانها
1- تعیین مشاور و بستر سازی فرهنگی
2- تهیة برنامة زمانبندی استقرار سیستم
3- تعیین نمایندة مدیریت و تشکیل کمیتة راهبری استقرار سیستم
4- شناسایی فرآیندها و روشهای اجرایی سازمان
10- پایش، اندازهگیری و تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده
11- شناسایی نواحی بهبود
طراحی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت
اولین گام برای رسیدن به کلاس جهانی تولید
سید محمدحسین حسینی راویز·
h_raviz@yahoo.com
امروزه دغدغه مشترک بسیاری از سازمانهای تولیدی و خدماتی، رسیدن به کلاس جهانی و برخورداری از مزایای رقابتی آن است. صاحبنظران علم مدیریت با درک زیرکانة این نیاز، به طرح دیدگاهها و تکنیکهای نوین مدیریتی پرداختهاند تا بدینوسیله، به ارتقا و بعضاً نجات سازمانها اهتمام ورزند. اما برای استفاده از این روشها باید مراحل صحیح و منطقی اجرای آنها را شناخت و بسترهای مناسب را برای ایجاد آنها فراهم کرد و به اصطلاح، بیگدار به آب نزد. در غیر اینصورت، سازمان به نوعی خستگی و بیاعتقادی نسبت به این دیدگاهها و تکنیکها دچار خواهد شد.
تجربة نگارنده در ارایة خدمات مشاورة استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت در سازمانهای تولیدی و خدماتی کشورمان، بیانگر این موضوع است که سازمانهای پیشرو، سازمانهایی هستند که قبل از هرگونه حرکتی برای کاربرد تکنیکها و دیدگاههای نوین مدیریتی، به ضرورت وجود سیستمهایی به منظور ایجاد دادههای عملکرد و به تصویر کشیدن وضعیت فعلی سازمان پی بردهاند و آن را ایجاد کردهاند.
در این مقاله، با بهرهگیری از تجربیات اجرایی نگارنده، به تعریف و تبیین بسترها و پیشنیازهای مورد نیاز برای رسیدن به سطح کلاس جهانی و همچنین تبیین مراحل اجرایی چنین سیستمهایی در قالب استانداردهای بینالمللی مدیریت پرداخته میشود.
مقدمه
در زمانة ما، قرارگیری در کلاس جهانی تولید، صرفاً با عرق جبین و کد یمین به دست نمیآید؛ بلکه این امر محصول ارتقای کیفیت مدیریت در سازمان است. نظام باورها و ارزشهایی که در قرن بیستم شکلدهندة الگوی مدیریت در سازمانها بود، اکنون دیگر کارآمد و کافی نیست و برای اینکه سازمانها در بازارهای امروزی بتوانند قابلیت رقابتپذیری خود را حفظ کنند، به الگوهای مدیریتی جدیدی نیاز دارند؛ چراکه چنین بازارهایی، هر روز جهانیتر، پیچیدهتر و تخصصیتر میشوند و در عین پویایی، جهتگیری آنها به سمت بهبود کیفیت و خشنودسازی مشتری است. [5]
تاکنون، فلسفهها
[i] World Class Manufacturing
تحقیق در مورد طراحی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت