پایان نامه کارشناسی ارشد علوم قرآن مجید
313 صفحه
چکیده:
این پژوهش، با عنوان «راه کارهای کارآمدسازی آموزههای قرآن برای تعلیم و تربیت قرآنی کودکان» در سه فصل به شرح ذیل، نکات را تدوین و ارایه نموده است.
فصل اول این پژوهش، به شناخت واژگان مرتبط با موضوع، مانند تربیت، کودک، اصل و روش و نیز بیان اهمیت و ویژگی های دوران کودکی اختصاص یافته است.
در فصل دوم، به مجموعه اصول و روشهای تربیتی متناسب با آنها اشاره شده است که عبارتند از: اصل تمکّن و رعایت تفاوت های فردی و روش های آن مانند آموزش تدریجی و توجه به فطرت در تربیت قرآنی و... ؛ اصل سهولت و روش مدارا و گذشت؛ اصل تکریم و روشهای آن مانند انتخاب نام زیبا، سلام کردن به کودکان و...؛ اصل مداومت و محافظت بر عمل و روش تمرین و تکرار؛ اصل تعقّل و تفکّر و مجموعه روش های اکتشافی مانند تحریک حس کنجکاوی و...؛ اصل انگیزش احساسات و عواطف و روشهای محبت، استفاده از روش های هنری در تربیت قرآنی (مانند تصویرگری، تمثیل و تشبیه، قصه گویی، شعر و سرود، طرّاحی و نقّاشی)، تشویق، روش بازیهای تربیتی؛ اصل آراستگی و روش آراستن ظاهر و روش تزیین کلام.
هم چنین به نحوه کارآمدی هر اصل در امر تعلیم آموزههای قرانی به کودکان، اشاره شده است.
پس از تبیین مجموعه اصول و روشها، در فصل سوم، ضمن معرفی نهادهای مسئول کارآمدسازی آموزههای قرآنی مشتمل بر خانواده، مدرسه، رسانه ملی، مساجد، دارالقرآنها و مهدهای قرآنی و... از مسئولیتهای هر یک در این حیطه، همچون جامعیت آموزش، استفاده از روش های هنری، توانمند کردن مربّیان قرآن و... سخن به میان رفته است.
واژگان کلیدی: تربیت قرآنی، تربیت دینی، کودکان، روش، اصول، نحوه کارآمدی، آموزههای قرآنی
راه کارهای کارآمدسازی آموزههای قرآن برای تعلیم و تربیت قرآنی کودکان ( تحقق تربیت قرآنی )