![موضوع پایان نامه: بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان](../prod-images/270311.jpg)
عنوان پایان نامه: بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان
فهرست مطالب دارد
پاورقی برای هر صفحه دارد
منابع انگلیسی و فارسی دارد
تمام فصل ها کامل می باشد
تعداد صفحات 104 صفحه می باشد
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
اهمیت ضرورت پژوهش
بیان مساله
سوالهای پژوهش
اهداف پژوهش
هدف کلی
اهداف فرعی
فرضیه های پژوهش
متغیرهای پژوهش
متغیر پیش بین
متغیر مزاحم
متغیر کنترل
تعاریف نظری مفاهیم
تعاریف عملیاتی مفاهیم
فصل دوم: پیشینه پزوهش
و...
مقدمه
مفهوم تحلیلی غرب از هوش، بیش تر از شناختی است و شامل پردازش اطلاعات میشود؛ در حالیکه رویکرد ترکیبی شرق نسبت به هوش، مولفههای گوناگون عملکرد و تجربه انسان از جمله شناخت، شهود و هیجان را در یک ارتباط کامل (یکپارچه) در بر میگیرد. (نازل 2004 به نقل از سهرابی 1386). در سالهای اخیر معنویت بعنوان یک جنبهی مهم از کنش انسان گرایانه که در رابطهی پایایی با سلامت و بهبودی دارد مورد توجه قرار گرفته (مک دونال، 2002). معنویت با توجه به اینکه تشابهاتی با مذهب دارد ولی دارای مفهومیگسترده تر و وسیع تر از مذهب میباشد. مذهب اغلب به مراسم وتشریفات خاصی نیاز دارد (با توجه به فرهنگ) و اغلب وابسته به دولت است در حالیکه معنویت یک نیروی درونی و نامرئی است (وونگ، 2010) و با احساس خصوصی خود، دیگران، دنیا یا جهان و تعالی پیوند بیش تری دارد (Hyde B، 2014).
مهارت و توانایی های هیجانی و اجتماعی که تحت عنوان هوش هیجانی مشهورند از جمله پیش بینی کننده های قوی پیشرفت تحصیلی هستند (پارکر) و همکاران 2004 و بارون 1999) هوش هیجانی اولین بار در سال 1990 و به عنوان شکلی از هوش اجتماعی مطرح شد که شامل توانایی کنترل احساسات و هیجانات در خود و دیگران، پذیرش دیدگاه سایر افراد و کترل روابط اجتماعی است. هوش هیجانی یکسری از توانایی ها و مهارت های غیرشناختی است که توانایی برد را در مقابله با فشارها و اقتضاهای محیطی افزایش می دهد (بارون 2007).
بیان مساله
برای رسیدن به موفقیت در زندگی لازم نیست که افراد فقط هوش عمومیبالایی داشته باشند، بلکه آنچه لازم میباشد هوش هیجانی و هوش معنوی بالاست. به ویژه داشتن نمره هوش معنوی بالا. افرادی را شامل میشود که از حد جسم و ماده فراتر رفته، حالات اوج هوشیاری را تجربه میکنند و از منابع معنوی برای حل مساله استفاده میکنند و خصوصیاتی همچون تواضع، بخشش، حقشناسی و دلسوزی یا گذشت را میتوان در آنها دید (ماری اسمیت، 2005 به نقل از سهرابی، 1387).
هوش هیجانی، ریشه در مفاهیمی چون هوش اجتماعی ثرندایک (1920، به نقل از پتریدز، فردریکسون و فرنهام، 2004) و هوش درون فردی گاردنر 1983(نقل از همان منبع) دارد. همچنین مفاهیمی همچون همدلی، انگیختگی و جرأت ورزی را نیز در بر می گیرد. هوش هیجانی در مقایسه با هوش عمومی شامل توانائی ها، شایستگی ها و مهارت های شناختی و غیر شناختی ای می شود که باعث فائق آمدن فرد بر فشارها و نیازهای محیط می گردد، و موجبات و احساس شادمانی فرد در زندگی را فراهم می سازد. این دیدگاه اگر چه در سطح نظری مورد توجه نظریه پردازان بوده است، اما به لحاظ تجربی چندان محک نخورده، و یافته های تحقیقاتی اندکی در این زمینه موجود است (سالوی و همکاران، 2002؛ ترینیداد و جانسون 2002 ؛ ترینیداد، انگر ، چو و جانسون ، 2004 ).
با فرمت ورد برای کپی و ویرایش
موضوع پایان نامه: بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان