رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله در مورد پهلوان ترک زبان معروف ایران

اختصاصی از رزفایل مقاله در مورد پهلوان ترک زبان معروف ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله در مورد پهلوان ترک زبان معروف ایران


مقاله در مورد پهلوان ترک زبان معروف ایران

مقاله کامل بعد از پرداخت وجه

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات: 6

 

پوریای ولی

اولین کسی که ورزش ایران را به صورت سازمان یافته درآورد، «پوریای ولی» میباشد. پوریای ولی پهلوان، شاعر و عارف بزرگ ترک، در خوارزم ازبکستان و به روایتی در شهرهای گنجه و خوی متولد شده است. وی در حدود 750 سال پیش، ورزش باستانی ایران را به شکل امروزی درآورد. ازبکها معتقدند که کشتی «کوراش» که ورزش ملی و سنتی ازبکستان به حساب می‌آید و از جایگاه ویژة جهانی برخوردار میباشد، توسط پوریای ولی بنیان‌گذاری شده است. شایان ذکر است که «پوریای ولی»، کشتی را از یک استاد تبریزی به نام «پهلوان شیر دل» (اصلان اوره‌ک) آموخته بود.

در کتاب خطی "مرآت الشرق"  که شرح حال ۶۸۰ دانشمند شیعه قرنهای ۱۳و ۱۴ هجری قمری ذکر شده ، زندگینامه پهلوان پوریای ولی و وجود مزارش در گورستان "پیر ولی" خوی قید شده ،در این کتاب به سنگ قبر پوریای ولی هم اشاره شده و در عین سنگ نوشته ،قید شده است . در سنگ نوشته اسامی 7 تن از اجداد پوریای ولی ذکر شده است. نام پدرش محمود ونام پسرش نیز محمود بوده چنانچه این رسم در بین مردم خوی و منطقه مرسوم بوده وهنوز هم وجود دارد کسانیکه به پدرخود علاقه بسیار دارند . برای زنده نگه داشتن نامش ، فرزند خود را نیز به آن ذکر می کنند در آن سنگ قبر فوت پوریای ولی به سال۸۲۰ هجری قمری ذکر شده است . ده فرمان مشهور جوانمردی که پوریا به یادگار مانده جزو اصول ورزش باستانی کشور است.

غلامرضا تختی

 از بزرگ‌ترین کشتی‌گیران دوران معاصر ایران است.

زندگی

غلامرضا تختی در روز پنجم شهریور ماه ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متوسط در محلهٔ خانی‌آباد تهران به دنیا آمد. " رجب خان" (پدر تختی) غیر از وی دو پسر و دو دختر دیگر نیز داشت که همهٔ آنها از غلامرضا بزرگ‌تر بودند.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله در مورد پهلوان ترک زبان معروف ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد