رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله در مورد مراحل تصویب بودجه

اختصاصی از رزفایل مقاله در مورد مراحل تصویب بودجه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله در مورد مراحل تصویب بودجه


مقاله در مورد مراحل تصویب بودجه

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات: 59

 

کلمه بودجه :

کلمه بودجه از لغت bougette که در اصل یک واژه فرانسوی است گرفته شده است. ابتدا به معنی کیف چرمی یا کیسه پول بوده است. سپس کلمه بودجه به دفتر حساب داخلی و خرج دولتی اطلاق می‌شود. بودجه در مراحل تکمیل، شکل و ساختار با تغییرات اساسی روبرو بوده است. امروزه از بودجه به عنوان ابزاری در راستای اداره کشور استفاده می‌شود.به عبارت بهتر بودجه به عنوان یک ابزار مدیریتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعریف بودجه به لحاظ قانونی:

بودجه عبارت است سند مالی دولت که حاوی پیش‌بینی دریافت‌ها، درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار در یک سال مالی (شمسی) و همچنین پیش بینی پرداخت‌ها و هزینه‌ها برای انجام عملیات و فعالیت‌هایی است که به منظور وصول و تحقق اهداف و سیاست‌های دولت انجام می‌شود.

عناصر اصلی تشکیل‌دهنده تعریف قانونی از بودجه:

1-اهداف و برنامه‌های دولت را نشان می‌دهد.

2- اعداد و ارقام بودجه برای پیش‌بینی آینده است.

3- مدت زمان آن یک سال شمسی است.

4- درآمدها و هزینه‌های دولت را شامل می‌شود.

بودجه دولت معمولاً از سه بخش تشکیل می‌شود:

1-بودجه عمومی 2- بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها 3- بودجه موسسات انتفاعی دولت.

بودجه عمومی دولت شامل دو بخش است:

1-پیش‌بینی دریافت‌ها و سایر منابع تامین اعتبار که بطور مستقیم یا غیرمستقیم در یک سال مالی قانون بودجه به وسیله دستگاه‌های اجرایی از حساب خزانه‌داری کل اخذ گردد.

2-پیش‌بینی پرداخت‌ها و هزینه‌هایی است که می‌تواند از محل درآمدهای عمومی یا اختصاصی برای اعتبارات جاری یا عمرانی دستگاه‌ها انجام شود.

در بخش پیش‌بینی دریافت‌ها و تامین منابع و اعتبار، بیشتر درآمدهای عمومی واختصاصی مطرح است. و در بخش پیش‌بینی پرداخت‌ها، بیشتر هزینه‌هایی که دستگاه‌ها در سال مالی مربوطه در قالب اعتبارات عمرانی، جاری یا هزینه‌ای در محل درآمدهای خصوصی مطرح است.

«درآمدهای عمومی» به درآمدهایی اطلاق می‌شود که بیشتر از کانال وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی ، در قالب مالیات، فروش نفت و گاز، سود سهام عاید می‌شود. «درآمد اختصاصی» درآمدهایی هستند که به موجب قانون از دستگاه‌های اجرایی وصول و به حساب خزانه کل واریز و صرفاً جهت آن دستگاه هزینه می‌شود.

(وزارت‌خانه) یک واحد سازمانی است که به موجب قانون ایجاد شده است. معمولاً در راس آن وزیر قرار دارد. بهترین وظیفه و حیطه دامنه فعالیت وزارت‌خانه انجام وظایف اصلی دولت است.

(سایر منابع)‌، منابعی که تحت عنوان وام، سود اوراق قرضه و برگشتی از حساب‌های سال‌های قبل و سایر مواردی که به موجب قانون پیش‌بینی می‌شود و مفهوم درآمدی هم روی آن نیست. «شرکت‌های دولتی» یک واحد سازمانی است که به موجب قانونی ایجاد می‌شود و بیش از 50 درصد از سهام آن باید متعلق به دولت باشد. شرکت‌ها معمولاً با دو هدف تاسیس می‌شوند.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله در مورد مراحل تصویب بودجه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد