رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق آماده درس تفسیر موضوعی قرآن کریم (تفسیر موضوعى و دلایل امکان و ضرورت آن )

اختصاصی از رزفایل تحقیق آماده درس تفسیر موضوعی قرآن کریم (تفسیر موضوعى و دلایل امکان و ضرورت آن ) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

موضوع :

تحقیق آماده درس تفسیر موضوعی قرآن کریم
تفسیر موضوعى و دلایل امکان و ضرورت آن

فایل word قابل ویرایش

«تفسیر موضوعى» عبارت است از: گردآورى آیات قرآنى مربوط به موضوعى خاص و تحلیل آنها و به دست آوردن نظریه قرآن درباره آن موضوع.
گرچه تفسیر موضوعى در عصر اخیر، بیشتر مورد توجه اندیشمندان واقع شده، اما نه پدیده اى نوظهور است و نه امرى ناپسند ـ چنان که برخى پنداشته اند ـ بلکه دلایل عقلى و نقلى بر امکان و ضرورت آن وجود دارد. افزون بر این، پرداختن دانشمندان به موضوعات خاص در فقه و برخى از موضوعات دیگر و بررسى آیات پیرامون آنها و ارائه دیدگاه قرآن نشانگر امکان و ضرورت آن است.
در این نوشتار، دلایل امکان و ضرورت تفسیر موضوعى بررسى شده و در اثبات آن، از دلایل عقلى و نقلى (قرآنى و روایى) استفاده شده است.

دلایل امکان تفسیر موضوعى

در نظر عقل، امرى ممتنع است که یا بالذات ممتنع باشد ـ مانند امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین ـ یا بالغیر ممتنع باشد; مانند امتناع وجود یکى از متضایفان1 هنگامى که با عدم متضایف دیگر مقایسه شود.2 تفسیر موضوعى نه بالذات ممتنع است و نه بالغیر. بنابراین، هیچ محذور عقلى بر امکان تفسیر موضوعى وجود ندارد. از لحاظ نقلى، شبهاتى در امتناع تفسیر موضوعى وجود دارد که بررسى آنها مجال دیگرى مى طلبد.3
افزون بر این، بر اساس قاعده «ادلُّ دلیل على امکان الشىء وقوعه»، دست کم نمونه هایى که در روایات و فقه وارد شده، بر امکان تفسیر موضوعى دلالت مى کند. براى رعایت اختصار، از ذکر روایات مزبور در اینجا صرف نظر مى کنیم، و در بخش «روایات ارائه کننده تفسیر موضوعى» آنها را خواهیم آورد.

...

تعداد صفحات : (7) صفحه

نوع فایل : word (قابل ویرایش )


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق آماده درس تفسیر موضوعی قرآن کریم (تفسیر موضوعى و دلایل امکان و ضرورت آن )
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد